Udało się usprawnić proces fotosyntezy roślin
Roślinne okulary
Naukowcom udało się usprawnić proces fotosyntezy u roślin, a to może oznaczać w przyszłości znacznie wyższe plony w rolnictwie.
Promienie słoneczne są życiodajne, ale w nadmiarze też niebezpieczne dla roślin.
EAST NEWS

Jeśli jakieś odkrycie znajdzie się na okładce amerykańskiego tygodnika „Science”, jednego z najważniejszych czasopism naukowych świata, to jest spora szansa, że może być ono przełomowe. W wydaniu z 18 listopada na stronie tytułowej „Science” umieściło zdjęcie młodej zielonej rośliny rosnącej na polu w promieniach zachodzącego słońca. Tak tygodnik reklamował artykuł naukowców, którym udało się usprawnić proces fotosyntezy. Dzięki temu łodygi, liście i korzenie rośliny urosły większe o 14–20 proc. Jest to osiągnięcie o ogromnym potencjale dla rolnictwa, szczególnie w biednych i ludnych krajach Afryki oraz Azji. Ale okazuje się również interesujące z innego powodu: ważną rolę w międzynarodowym zespole badaczy odegrała dr hab. Katarzyna Głowacka z Instytutu Genetyki Roślin w Poznaniu.

Fotosynteza to jeden z najważniejszych procesów biochemicznych na naszej planecie. Dzięki niemu rośliny potrafią wykorzystywać światło (przede wszystkim słoneczne) do przekształcania dwutlenku węgla i wody w związki organiczne, którymi się odżywiają i dzięki którym rosną.

Pełną treść tego i wszystkich innych artykułów z POLITYKI oraz wydań specjalnych otrzymasz wykupując dostęp do Polityki Cyfrowej.