Archiwum Polityki

Świeży Świerzy

[dobre]

Jeden z twórców świetności polskiego plakatu Waldemar Świerzy obchodzi jubileusz pięćdziesięciolecia pracy artystycznej. Owa imponująca rocznica stała się pretekstem do zorganizowania wystawy w – od dawna współpracującej z Mistrzem – stołecznej Galerii Grafiki i Plakatu. Organizatorzy zrezygnowali jednak z nostalgii, wspomnień, przypomnień. W zamian zaś postanowili pokazać najnowsze prace twórcy. I słusznie uczynili. Świerzy bowiem zadziwia w tych kompozycjach młodzieńczą werwą. Zaskakują odważne zestawienia kolorystyczne, budzi podziw niezwykła ciekawość świata każąca szukać coraz to nowych tematów i motywów. Sporo w tych pracach ironii, poczucia humoru. Jak na przykład w wariacji na temat „Śniadania na trawie” Moneta, w którym twórca rozprawia się z obyczajem polskich nuworyszy. Już przed laty Świerzy wypracował własny, łatwo rozpoznawalny styl malarski. A jednak najnowsza wystawa może nieco zaskoczyć miłośników jego talentu. Artysta podejmuje bowiem kolejne eksperymenty formalne, z których jedne przypominają zabawę w pointylizm, inne zdają się igraszką z komiksową stylistyką popartu. Na pewno więcej w tych pracach malarstwa, a mniej plakatowego skrótu, do którego przyzwyczaił nas przez lata. Ale dawna drapieżność spojrzenia pozostała niewzruszona. P.Sa.

[bardzo dobre]
[dobre]
[średnie]
[złe]
Polityka 21.2002 (2351) z dnia 25.05.2002; Kultura; s. 50
Reklama