Archiwum Polityki

Szybki Bolek

Z Warszawy do Poznania w 95 minut, a do Wrocławia w 100? To całkiem realne, jeśli rząd rzeczywiście znajdzie pieniądze na szybką kolej.

Europa ocknęła się z samochodowego amoku. Stawia na bardzo szybką kolej. Cichą, wygodną – przyjazną ludziom i przyrodzie. Unia Europejska popiera śmiałe kolejowe projekty, takie jak w Hiszpanii, która ma już dwie linie o długości 1200 km przystosowane do prędkości 300 km/godz.: Madryt–Sewilla i ukończoną w dwóch trzecich Madryt–Barcelona.

W Europie pierwsi byli Francuzi. W 1976 r. rozpoczęli budowę linii TGV (Train à Grand Vitesse – pociąg wielkich prędkości) Paryż–Lyon, a pięć lat później ją uruchomili.

Polityka 10.2006 (2545) z dnia 11.03.2006; Nauka; s. 84