Archiwum Polityki

Tajne przez nieufne

W biznesie oprócz kapitału liczą się informacje, zwłaszcza te tajne. Dlatego firmy chcą o sobie nawzajem wiedzieć wszystko – od stanu finansowego rywala w interesach, po życie intymne członków zarządu. Wiele wyspecjalizowanych agencji w Polsce świadczy takie usługi „wywiadowcze”, a granice wiedzy zleceniodawcy wyznacza tylko grubość portfela.

Do każdej wywiadowni gospodarczej lub agencji detektywistycznej prowadzącej także wywiad ekonomiczny wpływa miesięcznie średnio kilkadziesiąt spraw. Zleceniodawcy szukają najczęściej informacji o wiarygodności jakiejś firmy, o majątku, jakim dysponuje partner w interesach, na wypadek, gdyby okazał się nie tak solidny jak obiecywał. Rzadziej chodzi o prześwietlenie bezpośredniego konkurenta, chociaż i ta powszechna już na świecie działalność staje się w Polsce coraz bardziej popularna.

Polityka 30.2002 (2360) z dnia 27.07.2002; Kraj; s. 32