Archiwum Polityki

Cenianie i Prestiżanie

Śniadanie wielkanocne w większości polskich domów wygląda podobnie: jajka, szynka, mazurki, baba. Nie ulegajmy jednak złudzeniom. Na co dzień świat polskiej konsumpcji różni się coraz bardziej. Żyjemy na dwóch oddalających się od siebie planetach. Jedna nazywa się Cena, druga Prestiż.

Mieszkańcy planety Cena podczas wielkanocnego śniadania zjedzą szynkę z Biedronki. A może z Lidla, Kauflandu albo ze sklepu innej sieci dyskontowej. Wcześniej zapewne przejrzą sklepowe gazetki, porównają ceny, upewniwszy się, gdzie jest najtaniej. Jeśli okaże się, że szynkę albo inne produkty na świąteczny stół uda im się kupić za niższą cenę na osiedlowym bazarku, nie zawahają się ani chwili.

Biedronka, Lidl, Kaufland, Plus, Netto to sieci handlowe, zwane przez specjalistów dyskontami. Ich atutem są niskie ceny. Żadnych frykasów – tylko podstawowy zestaw najpotrzebniejszych produktów, minimalna obsługa, skromne wyposażenie. Na półkach sporo towarów marek własnych, czyli artykułów wytwarzanych na zamówienie sieci handlowej. Wszystkie w podobnie wyglądających opakowaniach, pozbawione znaków towarowych producenta, a jedynie oznaczone marką sieci. W ten sposób handlowcom udaje się wycisnąć na dostawcach najniższe ceny. Cudów jednak nie ma – zwykle przy okazji cierpi jakość, ale nabywcy to rozumieją i gotowi są wybaczyć. Z badania przeprowadzonego przez firmę doradczą IQS and Quant Group wynika, że ponad 60 proc. Polaków stara się kupować najtańsze produkty, nawet jeśli są one nieco gorszej jakości. – Rozwój dyskontów przyczynia się do ekspansji marek własnych. Dziś ich udział w polskim rynku wynosi 4 proc. W Wielkiej Brytanii doszły już do 40 proc. – wyjaśnia dyrektor Donata Wolińska ze spółki Unilever Polska.

Na mieszkańcach planety Cena budowana jest potęga sieci dyskontowych, które rozrastają się w szybkim tempie. Już 7 proc. Polaków deklaruje, że większość zakupów robi właśnie w takich sklepach. Działa ich ponad 1400, głównie w małych i średnich miastach, z tego większość (ponad 900) należy do sieci Biedronka. Właściciel Biedronki, portugalska firma Jeronimo Martins, mimo że boryka się z kłopotami wizerunkowymi, robi w naszym kraju wyjątkowe interesy.

Polityka 14.2007 (2599) z dnia 07.04.2007; Rynek; s. 46
Reklama