Archiwum Polityki

Entuzjazm amatora

++

Zwiedzający wystawę „Entuzjaści” w warszawskim Centrum Sztuki Współczesnej musi najpierw przejść ideologiczne formatowanie – w otwierającej ekspozycję sali trwa nieustanna projekcja kronik filmowych dokumentujących uroki życia w socjalistycznej Polsce. Kolejne sale są już domeną „entuzjastów” amatorskiego ruchu filmowego. Wyświetlane w nich obrazy według klucza tematycznego: pragnienie–praca–miłość odsłaniają rzeczywistość, której daremnie szukać w oficjalnych kronikach. Odważne erotyki Franciszka Dzidy (członek AKF Klaps w cukrowni w Chybiu, pierwowzór bohatera „Amatora” Kieślowskiego), w których seks i alkohol przenikają się w psychodelicznym splocie, gorzka „Piosenka dla robotnika rannej zmiany” wykonana techniką animowaną przez Antoniego Kreisa, czy „Nieporozumienie” Piotra Majgrowicza – subtelne, fabularne studium miłości homoerotycznej, dowodzą, że przestrzeń PRL zamieszkiwali nie tylko homo sovieticus i człowiek z żelaza. „Nasz projekt nie jest nostalgiczną wyprawą w przeszłość – zapewniają Marysia Lewandowska i Neil Cummings, artyści z Anglii zafascynowani fenomenem amatorskiego ruchu filmowego w czasach PRL – lecz próbą wyeksponowania uniwersalnych wartości, jakie funduje ruch amatorski: entuzjazmu i samoreprezentacji, wypieranych przez kulturę konsumpcyjną”. Wystawa czynna do 29 sierpnia br.

Edwin Bendyk

Polityka 29.2004 (2461) z dnia 17.07.2004; Kultura; s. 55
Reklama