Archiwum Polityki

Tanie zabijanie

Wraca na ekrany Czarna Mamba, bohaterka dwuczęściowego filmu Quentina Tarantino „Kill Bill”. Teraz rzadziej sięga po samurajski miecz, bo zanim dokona obiecanej zemsty na szefie gangu, zostanie żywcem zakopana w grobie. Reżyser tak żongluje emocjami widzów, by uczynić z zabijania zabawę lekką i nie zawsze przyjemną.

Druga część jest zdecydowanie poważniejsza. Nacisk nie został położony na atrakcyjne baletowe sceny pojedynków i mordobicia, tylko na psychologię i wyjaśnienie motywów postępowania filmowych postaci. Dowiadujemy się cokolwiek o uczuciach łączących Billa i Czarną Mambę, a także o przyczynach wydanego na nią wyroku śmierci. Pojawia się również subtelny wątek ich córeczki. I mamy okazję uzupełnić wiedzę o duchowym rozwoju bohaterki, która przez długie lata ćwiczyła sztukę wschodnich walk pod okiem mistrza O-Ren Ishi, otrutego później przez jednooką Ellę Driver (Daryl Hannah).

Polityka 17.2004 (2449) z dnia 24.04.2004; Kultura; s. 60