Skąd się wziął Yorgos Lanthimos, wielki prowokator współczesnego kina, i dlaczego tak bardzo drażni się ze swoimi widzami?
Po co ponownie wprowadzać dobrze znane klasyki filmowe na ekrany kin? I skąd w repertuarze znów Coppola albo Żuławski?
45 lat po premierze „Obcy” Ridleya Scotta pozostaje jednym z najbardziej inspirujących filmów science fiction w historii kina. Inspiruje też swoich twórców do kolejnych kontynuacji. Najnowsza, „Obcy: Romulus”, wchodzi właśnie na ekrany kin.
Już prawie 200 lat jest bohaterem masowej wyobraźni. Skąd ta fascynacja i niegasnąca popularność Edmonda Dantèsa vel hrabiego Monte Christo?
„Top Gun” na lotnisku? „Szczęki” na basenie? A może „Amadeusz” z towarzyszeniem orkiestry i chóru? Widzowie szukają w kinie wrażeń, które wykraczają poza tradycyjny seans, choć to wciąż rozrywka dla nielicznych.
Lipiec we Wrocławiu jak zawsze oznacza długie godziny spędzone w salach kinowych i jeszcze dłuższe rozmowy, dyskusje, spory. 24. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Nowe Horyzonty czas zacząć.
To moja główna rola – mówi Grażyna Torbicka. I zaprasza na kolejną edycję festiwalu filmowego w Kazimierzu Dolnym.
Twórcy pikietują pod Sejmem, bo obawiają się, że zapowiadana i obiecywana zmiana w prawie okaże się albo martwa, albo nie zagwarantuje sprawiedliwego podziału zysków. Mają rację?
Jan A.P. Kaczmarek zmarł 21 maja 2024 r. Miał 71 lat. Skomponował muzykę do ponad 70 filmów, tworzył spektakle, był związany z Teatrem Ósmego Dnia. Przypominamy wywiad, którego udzielił „Polityce”, jeszcze zanim odebrał Oscara z rąk Johna Travolty.
Nowy film Yorgosa Lanthimosa podzielił canneńską publiczność. W „Rodzajach życzliwości” zamiast lekkości „Faworyty” i finezji „Biednych istot” jest zwrot w kierunku tajemniczej, lodowatej satyry wczesnego etapu twórczości greckiego reżysera.