Archiwum Polityki

Zasuszone dzieci-kwiaty

We frankfurckiej Schirn Kunsthalle, znanej z niebanalnych pomysłów, tym razem ekspozycja „Lato miłości. Sztuka czasów psychodelii”. To próba odtworzenia klimatów końca lat 60. i początku 70. ubiegłego wieku, czasu wielkiego wstrząsu w kulturze.

Przed wejściem do galerii na zwiedzających czeka Porsche cabrio, którym jeździła słynna niegdyś wokalistka Janis Joplin. Jego nadwozie w całości pokrywają dziwaczne malarskie wizje. To eksponat symboliczny, ale i paradoksalny. W owych czasach młodzież często ozdabiała w ten sposób swoje auta: Morrisy, Garbusy, Cytrynki, a nawet – jeśli kogoś było stać – Rolls-Royce. Ta moda była wyrazistą manifestacją swobody i niezgody na istniejący porządek, nie tylko estetyczny, ale też polityczny, społeczny, ekonomiczny (nawiasem mówiąc, która z dzisiejszych gwiazd estrady pozwala sobie na taką niegroźną ekstrawagancję?

Polityka 47.2005 (2531) z dnia 26.11.2005; Kultura; s. 70