Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Archiwum Polityki

Wiele talentów burmistrza

Eldorado dla firm. Tanie mieszkania. Zaprzyjaźnione media. Bezsilna opozycja. Nieśmiała prokuratura. Dziurawa kasa miasta. Śpiący radni. Hojny burmistrz. Kto naprawdę zarabia na Kraśniku?

Piotr Czubiński, z wykształcenia historyk po studiach na KUL, miał 29 lat, kiedy w 1996 r. został burmistrzem Kraśnika. Urzędowanie rozpoczynał z etykietą solidarnościowego etosowca, bo jako nastolatek roznosił bibułę, a potem został szefem międzyszkolnej komisji związku. Lubi podkreślać te opozycyjne korzenie. Już w 1994 r., będąc radnym, zasłynął w małym świecie kraśnickiej polityki jako człowiek bezkompromisowy. Kazimierz Mareczka, dawny burmistrz, pamięta, jak Czubiński wypomniał mu użycie służbowego auta do przejechania 40 km na odsłonięcie pomnika w sąsiedniej wsi.

– Wydawało się, że chce umacniać prawo i obalać komunę – mówi Władysław Kotlarek, były wiceburmistrz i członek AWS. – Lansowaliśmy go z Mareczką.

Teraz po pięciu latach rządów ekipy Piotra Czubińskiego, po kontroli przeprowadzonej w urzędzie przez Regionalną Izbę Obrachunkową (RIO), od października 2000 r. lubelska Prokuratura Okręgowa bada, czy zarząd Kraśnika przypadkiem nie pozbawił kasy miasta poważnych pieniędzy.

Kotlarek: adwersarz

Młody burmistrz, członek Stronnictwa Konserwatywno-Ludowego, szybko odciął się od politycznego sponsoratu Kotlarka i Mareczki. Zaczął działać na własną rękę i sam dobierać sobie współpracowników. Okazał się bardzo elastyczny światopoglądowo. Przez pewien czas w Kraśniku rządziła nawet koalicja SKL-PC-SLD.

We wrześniu 1998 r., tuż przed wyborami do samorządu, kandydat na radnego Władysław Kotlarek trafił na pierwszy dowód nieczystych rąk burmistrza i jego ekipy. Sprawa dotyczyła sprzedaży mieszkań w nowym budynku przy ul. Rumiankowej.

Jeszcze zanim zawarto z lokatorami umowy najmu, zarząd miasta umowami cywilnymi zobowiązał ich do wykupu mieszkań bez przetargu – mówi Wiesława Jasińska, dawniej inspektor do spraw lokali wydziału gospodarki komunalnej.

Polityka 16.2001 (2294) z dnia 21.04.2001; kraj; s. 27
Reklama