Mistrz Leonardo jest powszechnie uważany za genialnego malarza o bardzo rozległych zainteresowaniach, w tym technicznych (zaprojektował m.in. maszynę latającą, czołg, spadochron). Był genialnym inżynierem, który potrafił również malować. Leonardo da Vinci pozostawił po sobie kilkanaście obrazów i... 7000 zapisanych stron notatek, zebranych w bibliotekach w Mediolanie, Turynie, Paryżu, Madrycie, Londynie. Niektóre ze znajdujących się na nich rysunków są do dnia dzisiejszego nieopisane i nie zostały nawet wyszczególnione w licznych opracowaniach o mistrzu. Powodem tego jest niedostatek wiedzy specjalistycznej badaczy, która pozwoliłaby im na poprawną interpretację naszkicowanego na kartce projektu urządzenia, maszyny czy budowli.
Most na rogu
Inspiratorem wzniesienia mostu w Norwegii był tamtejszy artysta Vebjoern Sand, który odważył się sięgnąć do budowlanych koncepcji mistrza i pewnie dzięki temu przejdzie do historii techniki. Zapragnął wybudować most zaprojektowany przez Leonarda da Vinci dla sułtana tureckiego. Jedyne, co różni norweski most od pierwowzoru projektu, to jego wielkość oraz – jak podała prasa – materiał, z którego go wykonano. Leonardo miał zaprojektować most kamienny, a Norwegowie zbudowali drewniany.
W Istambule, w pałacu Topkapi, znajduje się kopia listu napisanego przez Leonarda do sułtana tureckiego Bajazyta II (1481–1512), w którym mistrz deklaruje gotowość wybudowania mostu przez zatokę Złoty Róg. Dzieli ona europejską część Stambułu na dwie części: północną – reprezentacyjną dzielnicę, zbudowaną w stylu europejskim, oraz południową – starą część miasta z rezydencjami cesarzy bizantyjskich i sułtanów tureckich oraz licznymi zabytkami sztuki sakralnej i świeckiej. List Leonarda, z datą 3 lipca, przypuszczalnie został napisany w 1503 r.