Archiwum Polityki

Samolot wieloproblemowy

Dowódcy lotnictwa zapewniają, że jesteśmy w pełni gotowi do przyjęcia nadlatujących F-16. Pierwszych czterech, które w tym tygodniu wylądują w Krzesinach – może tak. Ale nie pozostałych czterdziestu czterech. Przez parę lat będziemy mieli więcej nowych maszyn niż wyszkolonych w lataniu na nich pilotów.

Kontrakt na zakup 48 maszyn F-16 z całą towarzyszącą mu infrastrukturą opiewa na kwotę 3,532 mld dol. Samoloty kupujemy na kredyt, którego obsługa dodatkowo pochłonie ponad 1,1 mld dol. Miliardy złotych trzeba wydać na modernizację bądź budowę od podstaw wymaganej dla tego typu samolotów infrastruktury lotniskowej oraz na podatek od wartości towarów i usług, bo okazało się, że za zakupy broni od producenta spoza Unii musimy jeszcze zapłacić VAT.

W sumie na lotnicze cacka (bez kosztów ich eksploatacji) do 2015 r.

Polityka 45.2006 (2579) z dnia 11.11.2006; Kraj; s. 34