Archiwum Polityki

Jazz według Owidiusza

W2003 r. Patricia Barber, chicagowska pianistka, kompozytorka i wokalistka, dostała stypendium Guggenheima, dzięki któremu mogła rozpocząć pracę nad muzycznym cyklem opartym na „Metamorfozach” Owidiusza. Rezultatem jest najnowszy album „Mythologies”, zaskakująco różniący się od wcześniejszych płyt tej cenionej również w Polsce artystki. Tym razem nie są to jazzowe ballady i standardy, lecz cykl jedenastu utworów poświęconych mitologicznym postaciom: Morfeuszowi, Pigmalionowi, Ikarowi, Orfeuszowi, Persefonie. Także muzyka została podporządkowana koncepcji albumu, od nowej psychodelicznej wersji „The Moon”, przez piękną balladę „Icarus”, po rockowe brzmienie gitary w „Orpheus” i raperskie wokalizy w „Phateon”. Warto też wspomnieć o polskim akcencie – w ostatnim utworze „The Hours” możemy usłyszeć Grażynę Auguścik, która była asystentką producenta albumu. Z pewnością to jedna z najciekawszych jazzowych płyt tego roku.

Marek Sobczak

Patricia Barber

, Mythologies, Blue Note

Polityka 39.2006 (2573) z dnia 30.09.2006; Kultura; s. 67
Reklama