Archiwum Polityki

Kamienna wrażliwość

Czy miejsce rzeźby jest już tylko w muzeum? Organizatorzy Międzynarodowego Triennale Rzeźby w Poznaniu starają się przekonać, że to forma ekspresji, która ciągle jeszcze może zachwycać, a nawet zaskakiwać. I na dowód tego nazwali tę edycję „Wrażliwość”, chcąc zwrócić uwagę na fakt, że w twardej materii kamienia, żelaza, terakoty czy drewna też tkwi wiele emocji. Zaś z drugiej strony podkreślają, że takie walory, jak trwałość, odporność czy gotowość do wielkich wyzwań (kto wątpi, niech spróbuje wyciosać coś w granicie), być może dziś są bardziej aktualne niż kiedykolwiek wcześniej. Pomijając jednak rzeźbiarską ideologię, trzeba przyznać, że Triennale to przedsięwzięcie z ogromnym rozmachem. Ponad 200 prac 75 rzeźbiarzy wystawionych na blisko 3000 m przestrzeni Centrum Kultury Zamek. Część to prace zakwalifikowane do konkursu, część – indywidualne prezentacje zaproszonych wybitnych twórców. A wśród nich m.in. Magdalena Abakanowicz oraz wielka gwiazda i nestor francuskiej rzeźby – Eugen Dodeigne.

Wrażliwość

, Międzynarodowe Triennale Rzeźby, Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, wystawa czynna do 31.10 br.

Piotr Sarzyński

Polityka 40.2006 (2574) z dnia 07.10.2006; Kultura; s. 67
Reklama