Archiwum Polityki

Dorwaliśmy małego

Maluchy to nasza narodowa specjalność. Niebawem w Tychach ruszy produkcja kolejnego małego autka. To już siódmy model, jaki w ciągu ostatnich dziesięciu lat pojawił się na taśmach produkcyjnych polskich fabryk samochodów.

Kilka tygodni temu pracownicy polskich zakładów Fiat Auto Poland zamarli w napięciu, kiedy ich włoscy koledzy rozpoczęli strajk. Powodem protestów była polityka zaciskania pasa, jaką przyjął turyński koncern, nękany coraz poważniejszymi kłopotami. Jednym z działań oszczędnościowych ma być wstrzymanie produkcji w zakładach Termini Imerese na Sycylii, gdzie od ponad dwudziestu lat wytwarzany jest model Panda. Fiat Panda kończy swój żywot – zastąpi go nowe auto, znane na razie pod roboczą nazwą New small, czyli nowy maluch. Jego produkcja ma się wkrótce rozpocząć w polskich zakładach Fiat Auto Poland w Tychach. Sycylijczycy są oburzeni. Uważają, że naturalnym miejscem do produkcji nowego modelu jest fabryka na ich wyspie. Doszło do strajków i manifestacji z żądaniem zmiany planów koncernu. Również rząd włoski dawał Fiatowi do zrozumienia, że lepiej by było, gdyby produkcji nie przenosił za granicę. A przychylność macierzystego rządu będzie teraz Fiatowi bardzo potrzebna. Wszyscy w Polsce zadawali więc sobie pytanie: czy dojdzie do zmiany planów?

Nie przewidujemy żadnych zmian – stwierdził kategorycznie Gianni Coda, jeden z dyrektorów Fiata Auto, który przyleciał do Polski, by rozwiać wszelkie wątpliwości. Kilka dni później podobną deklarację usłyszał Leszek Miller z ust premiera Włoch Silvia Berlusconiego. Na dowód prawdziwości tych zapewnień dziennikarze mogli zobaczyć prace przy budowie linii produkcyjnej, na której już w styczniu pojawią się nowe auta. W hali obok taśmy, na której wytwarzane są Seicento, istotnie stoi las robotów przemysłowych. Niektóre już nawet gimnastykują ramiona przed czekającą je pracą.

Na początek powstaną dwie tzw. preserie – 300 aut, na których załoga przećwiczy montaż. Seryjna produkcja ruszy w maju, a we wrześniu auto wejdzie do sprzedaży w całej Europie.

Polityka 50.2002 (2380) z dnia 14.12.2002; Społeczeństwo; s. 90
Reklama