Archiwum Polityki

Nominacje. Muzyka popularna

Mijający rok nie przyniósł rewelacji, które pogodziłyby zróżnicowane gusta fanów i recenzentów. Nie ujawnił też jakiegoś dojmującego kryzysu. Owszem, nakłady płyt polskich wykonawców, zaliczanych do szeroko pojmowanej muzyki popularnej, nie biją rekordów sprzedaży porównywalnych z tymi sprzed 10 lat, trwa ekspansja estradowej tandety, mimo to jednak pojawiło się całkiem sporo dokonań ciekawych i zasługujących na wyróżnienie.

Warto zwrócić uwagę choćby na to, co dzieje się w rodzimym hip hopie – dziś nie jest to już styl realizowany według sztywnych reguł, ale raczej pewien układ odniesienia i zarazem pole eksperymentu. Tacy wykonawcy jak Fisz i Emade, O.S.T.R., Sofa czy nawet „kanoniczna” Molesta Ewenement nie powielają konwencji, ale z sukcesem starają się ją wykorzystywać w oryginalnych, autorskich projektach. Podobnie dzieje się w kręgu muzyki klubowej i elektronicznej, która nie dość, że podzieliła się na rozmaite podgatunki, to jeszcze w połączeniu z piosenką zaczyna zdobywać przyczółki dawnego popu, o czym świadczy choćby przykład Noviki. Na pierwszoplanową gwiazdę głównego nurtu piosenki wyrasta Ania Dąbrowska, jedna z nielicznych reprezentantek polskiego popu, której udaje się prostą muzykę estradową podnieść do rangi sztuki par excellence. W nadesłanych przez zaproszonych przez nas krytyków zgłoszeniach do nominacji nie zabrakło też jazzu (Maria Sadowska, Dorota Miśkiewicz) i rocka (Coma, The Car Is On Fire, Ścianka), chociaż fala fascynacji smooth jazzem zdaje się już opadać, zaś polski rock wciąż bardziej kojarzy się z weteranami sceny niż jej młodymi adeptami. Nie znaczy to, by należało zapominać o weteranach, którzy, jak Maciej Maleńczuk czy laureaci poprzednich edycji Paszportów, nadal trzymają się mocno i nie ustają w twórczych poszukiwaniach.

Polityka 50.2006 (2584) z dnia 16.12.2006; Kultura; s. 62
Reklama