Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Archiwum Polityki

Park praszczurów

Odkrycia antropologów bywają okrutne. Gdy zrekonstruowali na podstawie zachowanej czaszki wygląd św. Jadwigi, okazała się starą, schorowaną kobietą. Nie jest więc powiedziane, że powstający w Gdańsku skansen zaludnią urodziwi mieszczanie sprzed 800 lat.

W skansenie, który powstanie w Gdańsku na Zamczysku, średniowieczni mieszczanie będą wyglądać dokładnie tak jak 800 lat temu. Rysy ich twarzy są odtwarzane na podstawie XII- i XIII-wiecznych czaszek, wykopanych z cmentarzyska na Starym Mieście w okolicach Hali Targowej.

Postaci będzie 40 – kobiet, mężczyzn i dzieci, których czaszki zachowały się najlepiej. – Mniej więcej tylu ludzi potrzebujemy, żeby zaludnić warsztaty i domostwa przyszłego skansenu – mówi dyrektor gdańskiego Muzeum Archeologicznego dr Henryk Paner.

Antropolodzy, profesorowie Tadeusz Krupiński i Zbigniew Rajchel, zajmują się rekonstruowaniem wyglądu ludzi na podstawie ich czaszek od 40 lat. Obaj są absolwentami antropologii Uniwersytetu Wrocławskiego, pierwszy przez wiele lat kierował Zakładem Antropologii Uniwersytetu Wrocławskiego, drugi – Katedrą Anatomii Prawidłowej Akademii Medycznej we Wrocławiu. Odtwarzają wygląd ludzi, którzy nie żyją czasem od miliona, czasem od stu kilkudziesięciu lat.

– Zaczynaliśmy od czaszek związanych z początkami rodowodu człowieka – mówi prof. Krupiński. – Dopiero później przyszedł czas na ludzi, którzy mieli konkretne imiona i nazwiska.

Skansen powstanie w miejscu, gdzie tysiąc lat temu znajdował się gród książąt gdańskich, potem zamek krzyżacki, a dziś jest parking. – To będzie ewenement co najmniej na skalę naszej części Europy. Podobne skanseny istnieją jedynie w Yorku i Dublinie – dodaje dyr. Paner.

Najsłynniejszą dotychczas wspólną pracą wrocławskich antropologów było odtworzenie wyglądu świętej Jadwigi Śląskiej, żony Henryka Brodatego. O rekonstrukcję poprosiła wrocławska archidiecezja, bo w 1993 r. przypadało 750-lecie śmierci świętej.

Polityka 18.2003 (2399) z dnia 03.05.2003; Społeczeństwo; s. 85
Reklama