Archiwum Polityki

Cześć i chała

Wiele pomysłów na uczczenie papieża jakoś się rozmyło. O niektórych można powiedzieć: chwała Bogu. Ale pojawiają się nowe, coraz bardziej zdumiewające. Czasem wyglądają na niezły interes.

Axel Springer Polska – wydawca dziennika „Fakt” – wraz z Wydawnictwem M, zachęcone informacjami o wykupieniu z księgarń niemal wszystkich książek autorstwa Jana Pawła II oraz poświęconych mu publikacji, wypuścił na rynek i reklamuje „wyjątkowe wydanie Biblii”. Tłumaczenia „dokonał – bezpośrednio z języków oryginalnych – wybitny biblista ks. bp Kazimierz Romaniuk”. Wyjątkowość tego wydawnictwa polega na tym, że jest sygnowane „osobistym listem, w którym Ojciec Święty udziela błogosławieństwa wszystkim jej czytelnikom. Jan Paweł II udzielił tego błogosławieństwa i podpisał się pod nim własnoręcznie” kilkanaście dni przed śmiercią.

Pierwsze jej strony „stanowią Księgę Rodziny, w której jest miejsce przeznaczone specjalnie na wpisanie członków rodziny” i najważniejszych momentów z jej życia: narodzin, chrztów, komunii itd. „Dzięki temu Biblia ma szczególny, rodzinny i niepowtarzalny charakter”. Cena 49 zł, a kto kupi więcej niż trzy egzemplarze w sprzedaży wysyłkowej, zapłaci tylko 45 zł za sztukę. Interes ten zdecydowanie przebija inne, np. magnes na lodówkę z wizerunkiem JP II za 7 zł, trójwymiarowe pocztówki z papieżem za 5 zł czy dzwonek polifoniczny do komórki z „Barką” za 6 zł.

Autorytet papieża próbowano też wykorzystać w reklamie. W jednym z 12 spotów zachęcających do oglądania nowego kanału Kultura TVP aktor Michał Żebrowski mówił: „Ojciec Święty Jan Paweł II uważał, że przyszłość świata zależy od rozwoju kultury, a nie polityki i cywilizacji pieniądza. Popieram powstanie pierwszego kanału tematycznego TVP Kultura”. Po protestach środowiska twórców kultury („pomieszanie sacrum i profanum, dobrej woli z głupotą”) zaprzestano jego emisji.

Polityka 20.2005 (2504) z dnia 21.05.2005; Społeczeństwo; s. 96
Reklama