Archiwum Polityki

Literatura pozornej niez gody

Protest, z jakim mamy do czynienia w najnowszej polskiej literaturze, jest protestem niegroźnym i dlatego łatwo akceptowanym przez masowe media. Jest też nieskuteczny, bo nie prowadzi do odrzucenia tego co krytykowane. Pokazywanie absurdów, a nie wytwarzających je mechanizmów, daje tylko pozór krytyki.

Co będzie trendy na wiosnę według „Elle”? Na pierwszym miejscu wśród rzeczy trendy na wiosnę 2005 r. znajduje się Sławomir Shuty, który przepięknie pozuje dla pisma na kanapie z IKEI. Stylizacja A. Jurgaś, fryzury Team J Hupało, makijaż K. Machalska, ubrania: Bianco, Comme Des Garcons, Diesel, Royal Collecion, Americanos, C&A, H&M, Divers, Benetton, Maciej Zeń, Vertigo, Outlet. „Twój Styl” zamieścił 4-stronicowy reportaż o powrocie Kuczoka do Kariny, matki jego syna Stasia. Zdarzają się takie perełki: „Po domu snuje się kot z bursztynowymi oczami. A do tego sam Wojciech (ona do niego po NIKE mówi per Wojciech Kuczok) jest wybitnym typem bałaganiarza. Jak bierze koszulkę z szafy, to zawsze tę spod spodu. Ale żeby poskładać te, które wypadły, to nie!”. O tym wszystkim na bieżąco donosi serwis internetowy kumple.blog.pl, prowadzony m.in. przez Pawła Dunina-Wąsowicza, tego samego, który w niedawnym tekście „Menedżer świnia” (POLITYKA 9) prezentował wymienionych wyżej pisarzy jako przedstawicieli nurtu krytycznego wobec polskiej rzeczywistości.

W żadnym wypadku nie zamierzam podawać w wątpliwość literackich zalet twórczości wymienionych pisarzy. Nie inaczej myślę o galernikach z Rastra, o respekt dla których upominał się u mnie, zupełnie niepotrzebnie, Dunin-Wąsowicz. Tyle tylko, że trudno zaliczyć jednych i drugich do przeciwników hierarchii i reguł rządzących Polską. Nie słyszałem zresztą, aby sami wymienieni tak się reklamowali. Niepotrzebnie robi to za nich Dunin-Wąsowicz narażając ich i siebie na śmieszność, jak choćby wtedy, gdy zachodzi w głowę, jak to możliwe, że autorzy „Krytyki Politycznej” i „Czasu Kultury” piszą o komercyjności galerii Raster, gdy „w tym samym czasie »Polityka« i »Newsweek« rozpisują się o warszawskiej galerii Raster jako jednym z najciekawszych i krytycznych punktów polskiej sztuki”.

Polityka 13.2005 (2497) z dnia 02.04.2005; Kultura; s. 64
Reklama