Archiwum Polityki

Skąd to bezrobocie?

Edwin Bendyk, publicysta specjalizujący się w tematyce wpływu technologii na życie społeczne, podjął kolejną próbę wyjaśnienia „Dlaczego nie ma pracy?” (POLITYKA 17). Mnie ono nie przekonuje.

To właśnie specjalizacja podpowiada autorowi równie jasną co krzycząco uproszczoną odpowiedź: Nowa technologia, informacyjno-robotyzacyjna rewolucja ma być sprawczą przyczyną nie tylko grożącego nam masowego bezrobocia w przyszłości, ale i bezskuteczności walki z nim już obecnie.

Byłoby pół biedy, gdyby autor odnosił swe wywody wyłącznie do krajów technologicznie najbardziej zaawansowanych, choć i wtedy nie uniknąłby uproszczenia. Odnosi jednak tę swoją koncepcję do współczesnej Polski. Dziwię się jego argumentacji, bo w innych swych publikacjach ujawnił duże oczytanie i realistyczne postrzeganie wielu aspektów współczesnego świata.

Czy autora nie zastanawiają następujące cztery fakty?

W trzytomowym dziele Manuela Castellsa („The information age: economy, society, culture”) znajdujemy podsumowanie ponad dwudziestu badań poświęconych zależności dynamiki zatrudnienia od dynamiki upowszechniania nowych technologii. Badania te nie potwierdzają tezy o większym bezrobociu w gospodarkach najbardziej nowoczesnych ani też o takiej tendencji. Nic więc dziwnego, że Castells poświęca osławionej książce Jeremiego Rifkina („Koniec pracy”) oraz podobnym publikacjom Adama Schaffa tylko jeden przypis, dziwiąc się, że publikacje te cieszą się popularnością.

Rifkina łatwo usprawiedliwić, gdyż pisał swą książkę wówczas, gdy wymienione tu kraje cierpiały na masowe bezrobocie. Gdy jednak przyglądamy się statystyce obecnego bezrobocia, dostrzegamy zdumiewające zjawisko: kraje, które w rankingach nowoczesności (gospodarek opartych na wiedzy) zajmują czołowe miejsca, mają zaledwie kilku- lub nawet paroprocentowe bezrobocie. Tak się rzecz ma ze Stanami Zjednoczonymi, Wielką Brytanią, Holandią, a przede wszystkim z krajami skandynawskimi (o tych ostatnich za chwilę).

Polityka 29.2005 (2513) z dnia 23.07.2005; Społeczeństwo; s. 91
Reklama