Archiwum Polityki

Iława jak Nowy Orlean

Tak jak fanów nowoczesnego jazzu gromadzi corocznie Warsaw Summer Jazz Days czy Jazz Jamboree, tak Złota Tarka przyciąga fanów jazzu tradycyjnego, i to od prawie 40 lat. Kiedyś w warszawskiej Stodole, od 10 lat w Iławie można usłyszeć brzmienia, które powoli odchodzą w zapomnienie. Nie ma tam synkopowanej galopady, elektroniki czy fusion, za to przez trzy dni królują jazzowe antyki, blues, swing i inne rytmy rodem z Luizjany, a Iława zmienia się na weekend w Nowy Orlean. Festiwal jest podsumowaniem corocznego konkursu dla zespołów jazzowych (główną nagrodą jest właśnie Złota Tarka). Oprócz jego uczestników w tym roku usłyszeć będzie można m.in.: Big Warsaw Band z udziałem Ewy Bem i Marysi Sadowskiej, Piotr Baron Swing Quartet czy Jana Ptaszyna Wróblewskiego. Zagraniczne sceny reprezentować będą artyści z Niemiec, USA i Ukrainy. Oprócz głównych koncertów w amfiteatrze, pomniejsze imprezy odbywać się będą w iławskich knajpkach, na ulicach (tradycyjna nowoorleańska parada) i w parku miejskim (Wielki Bal Jazzowy).

W tym roku odbędzie się również msza jazzowa ku pamięci zmarłego niedawno Henryka Majewskiego, znakomitego trębacza.

Złota Tarka, 12–14 sierpnia, Iława, pełny program jest dostępny na stronie www.zlotatarka.pl.

Tomasz Michniewicz

Polityka 32.2005 (2516) z dnia 13.08.2005; Kultura; s. 59
Reklama