Archiwum Polityki

W poszukiwaniu utraconych zysków

Choć po ostatnich spadkach na giełdzie miłość Polaków do funduszy inwestycyjnych nieco przygasła, eksperci radzą, by nie obrażać się na nie zbyt długo. To wciąż atrakcyjny i nowoczesny sposób pomnażania pieniędzy, pod warunkiem, że korzystamy z niego rozważnie.
JR/Polityka

Sytuacja gospodarcza świata mimo wszystko nie jest zła, a w niektórych krajach, m.in. w Polsce, wręcz doskonała – taki wniosek płynie z najnowszego raportu Międzynarodowego Funduszu Walutowego. Giełdy jednak nie chcą słuchać tej optymistycznej diagnozy. Spadki na parkietach, które zaczęły się w sierpniu zeszłego roku, wciąż trwają. Kryzys na rynku kredytów hipotecznych w USA i recesja w amerykańskiej gospodarce, kłopoty kolejnych banków i instytucji finansowych, upadek dolara i drożejące surowce – inwestorzy najwyraźniej stracili już cierpliwość do takiej lawiny złych wiadomości. I nawet jeśli sytuacja na kilka tygodni się stabilizuje, potem wykresy cen akcji znów ruszają w dół.

Oferta dla aktywnych

Tracą na tym posiadacze jednostek funduszy inwestycyjnych, których wyceny zależne są od giełdy. Najgorzej mają ci, którzy za namową bankowych sprzedawców zainwestowali swe pieniądze w połowie 2007 r., tuż przed załamaniem koniunktury. Ich oszczędności stopniały od tamtej pory aż o 20–30 proc. Najlepszy wśród funduszy akcyjnych stracił 13,22 proc. (patrz wykres na s. 92 „Kto zyskał, kto stracił?”), zaś najsłabsze („parasole” AIG i Fortis) – ponad 30 proc. Widać, jak mocno nasze zyski zależą od wiedzy, wyczucia, a czasem po prostu szczęścia zarządzających.

Nasz ranking (patrz wykres na s. 94) pokazuje, jak złudne jest przeświadczenie, że do funduszy można wpłacić oszczędności i spokojnie czekać na wielkie zyski. Ostatnie pół roku na giełdach zmniejszyło znacznie zyskowność długoterminowych inwestycji w fundusze (w naszej symulacji są to 3 lata). Bessa nie ominęła też posiadaczy funduszy, które tylko część pieniędzy inwestują w akcje, np.

Polityka 13.2008 (2647) z dnia 29.03.2008; Poradnik; s. 90
Reklama