Archiwum Polityki

Naprawmy ten kran

Rozmowa z Yvo De Boerem, sekretarzem wykonawczym United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC), Ramowej Konwencji ONZ w sprawie Zmian Klimatu

Edwin Bendyk: – Na czym polega misja konwencji klimatycznej ONZ?

Yvo De Boer: – Zmiany klimatu to problem globalny i można go rozwiązać, stosując globalne podejście. To dlatego rządy krajów całego świata w 1992 r. zdecydowały utworzyć specjalną konwencję pod auspicjami Narodów Zjednoczonych, w której uczestniczą wszystkie państwa. Kolejnym krokiem było przyjęcie Protokołu z Kioto określającego, co powinny zrobić kraje uprzemysłowione. Kwestie globalnego ocieplenia można rozwiązać jedynie, gdy zaangażują się wszyscy, lecz taką współpracę trudno osiągnąć.

Mamy interesy Stanów Zjednoczonych, które nie chcą podpisać Protokołu. Mamy kraje przemysłowe obawiające się, że na skutek realizacji postanowień Protokołu może ucierpieć ich eksport. Mamy kraje wysoko uprzemysłowione, jak choćby Europę, która obawia się, że jeśli samodzielnie zrealizuje postanowienia Protokołu, a nie uczynią tego kraje rozwijające się, to jedynym skutkiem okaże się utrata miejsc pracy bez żadnej korzyści dla klimatu. Mamy małe kraje wyspiarskie, które ledwie wystają ponad powierzchnię oceanów – one po prostu się boją, że znikną na skutek podniesienia poziomu wody. Mamy wielkie gospodarki, jak Chiny lub Indie. Choć imponują dynamiką, trzeba pamiętać, że w Indiach ciągle 400 mln ludzi nie ma elektryczności, a w Chinach dziesiątki milionów muszą przeżyć za mniej niż dolara dziennie.

Celem konwencji klimatycznej jest znalezienie sposobu na zaangażowanie wszystkich krajów. To zaś stanie się możliwe, jeśli wypracują one mechanizmy współpracy w obszarze finansów, technologii, polityki. Pierwszy etap realizacji postanowień Protokołu z Kioto kończy się w 2012 r. i nasuwa się pytanie, co robić potem. Przypomnijmy, że w procesie z Kioto nie uczestniczyły Stany Zjednoczone, kraj odpowiedzialny za 25 proc.

Polityka 41.2008 (2675) z dnia 11.10.2008; Nauka; s. 96
Reklama