Archiwum Polityki

Alpha i Omega

Użytkownicy Internetu czekają na nową wyszukiwarkę. Właśnie pojawiła się WolframAlpha. Nie wyszukuje źródeł, tylko podaje odpowiedzi. Jej twórcą jest ekscentryk Stephen Wolfram.

Paul Virilio, francuski krytyk cywilizacji, w 1998 r. opublikował „Bombę informacyjną”, ponurą wizję współczesności. W tym samym czasie Larry Page i Sergey Brin, doktoranci z Uniwersytetu Stanforda, zakładali firmę o nazwie Google. Mieli pomysł, jak rozbroić tę bombę – swoje narzędzie nazwali PageRank. To wyrażony językiem matematyki sposób na analizę znaczenia stron internetowych. Dzięki niemu internauta, który zadaje wyszukiwarce pytanie, w odpowiedzi dostaje uporządkowaną listę adresów witryn zawierających poszukiwane informacje. Wyszukiwarka, by przygotować odpowiedź, musi zindeksować witryny, czyli wprowadzić do specjalnej bazy danych informacje zebrane z całej sieci przez krążące po niej nieustannie wścibskie programy – crawlery. Pierwszy indeks Google’a liczył 26 mln stron. Dużo? 10 lat później był już bilion!

Firma analityczna IDC prognozowała w 2006 r., że w okresie pięciu lat ilość informacji wzrośnie dziesięciokrotnie. To najprawdopodobniej zaniżone szacunki. Każdej minuty użytkownicy You Tube nagrywają na dyski tego serwisu 13 godz. nowych treści wideo. Każdego dnia użytkownicy popularnego serwisu społecznościowego Facebook wrzucają do sieci 14 mln fotografii. Każdego dnia przybywa kilka miliardów nowych stron. Ile? Nikt już nie liczy. A przecież tempo będzie jeszcze bardziej rosło, bo nieustannie przybywa nowych internautów (z sieci korzysta dopiero 20 proc. mieszkańców Ziemi).

Zamiast biadać, lepiej się zastanowić, jak sobie z przyrostem informacji poradzić.

W dobie Internetu głównym narzędziem są wyszukiwarki. Dzisiejsza potęga Google’a powstała w wyniku szukania odpowiedzi na poprzedni kryzys informacyjny. To właśnie w drugiej połowie lat 90. Internet zaczął rozwijać się szybciej, niż były w stanie nadążyć ówczesne serwisy, jak zapomniane już Altavista czy Infoseek.

Polityka 23.2009 (2708) z dnia 06.06.2009; Nauka; s. 74
Reklama