Archiwum Polityki

Gra żywiołów

Po raz szósty odbyły się w Elblągu Letnie Ogrody „Polityki”. Było dużo deszczu i jeszcze więcej emocji.

Zaczęło się mocno w środę 10 bm. od panelu „Kultura w państwie, państwo w kulturze”. Redaktor naczelny „Polityki” Jerzy Baczyński i szef działu kultury Zdzisław Pietrasik jako prowadzący, Izabella Cywińska i Bogdan Zdrojewski jako goście debatowali o fundamentalnych kwestiach polityki kulturalnej. Dyskusja w Elblągu zbiegła się z pierwszymi informacjami medialnymi o planowanej reformie finansowania kultury, co wyraźnie podgrzało atmosferę spotkania. Izabella Cywińska odnosząc się do doświadczeń rządu Tadeusza Mazowieckiego, w którym szefowała resortowi kultury, wyznała, że w początkach III RP nie mogło być mowy o tak radykalnych krokach jak te związane z rzeczoną reformą. Minister Zdrojewski tłumaczył, że zmiany są konieczne, bo system instytucji kultury jest po prostu chory i niesprawny. Można było odnieść wrażenie, że minister tonuje stanowcze wypowiedzi prof. Jerzego Hausnera, którego zespół podjął pracę nad reformą. Minister nie mówił zatem o „rewolucji kulturalnej”, ale mieliśmy do czynienia z początkiem debaty, która rozwinie się we wrześniu w Krakowie na Kongresie Kultury Polskiej.

Publiczność dyskusji odbywanych w trakcie Ogrodów jest, jak się wydaje, przyzwyczajona do ich krytycznego wydźwięku. Bywało tak w poprzednich latach, było tak i teraz. Nikogo nie dziwiło, że reżyser Janusz Kijowski, mówiąc o kinie niezależnym, nawiązał do chorej sytuacji w TVP („do władzy nad telewizją publiczną dorwali się faszyści”) albo że Piotr Marecki, autor wydanej niedawno książki o kinie niezależnym w III RP, więcej ułomności dostrzega w polskim filmie oficjalnym niż offowym. Mimo wszystko jednak nastrój narzekania nie rządził bezwzględnie. Piątkowa dyskusja z pionierami prywatnego ruchu wydawniczego Grzegorzem Lindenbergiem, Tadeuszem Winkowskim i Mieczysławem Prószyńskim miała wyraźną przewagę optymizmu nad czarnowidztwem.

Polityka 25.2009 (2710) z dnia 20.06.2009; Ludzie i obyczaje; s. 92
Reklama