Piotr Sarzyński
Piotr Sarzyński
Fotoreportaże

Mary na murach

Patriotyczne murale – czyli historia na pokaz

5 listopada 2019
Szczecinek Szczecinek Wojciech Wilczyk
Wkrótce marsze niepodległości przetoczą się przez kraj. A komu wrażeń będzie mało, ten może podziwiać patriotyczne murale, które mnożą się w szalonym tempie.

Przez wiele lat panowała w Polsce moda na murale artystyczne, bajkowe, odrealnione, z dużą dawką surrealizmu, opowiadające o miłości, marzeniach, fantazjach. Ich najlepszą reprezentację można oglądać rozrzuconą po Łodzi w ramach projektu Urban Forms. Aliści w pewnym momencie w przestrzeń publiczną zdecydowanie wkroczyła, obficie podlana patriotyczno-narodowym sosem, historia i publicystyka. Jednym z pierwszych (a może i pierwszym?), który konsekwentnie poszedł tą drogą, był Rafał Roskowiński, pamiętany głównie z dużych murali na murze klubu Polonia i Muzeum Powstania Warszawskiego w stolicy oraz realizacji na gdańskim osiedlu Zaspa. O ile jednak artysta starał się trzymać poziom i polityczną powściągliwość, o tyle zazwyczaj nie da się tego powiedzieć o jego kontynuatorach rozsianych gęsto po kraju.

CzeladźWojciech WilczykCzeladź

Fenomen tego silnego emocjonalnie przekazu, który zaczął zawłaszczać przestrzeń, zaciekawił fotografa Wojciecha Wilczyka, znanego wcześniej choćby z wyśmienitych serii poświęconych współczesnym losom dawnych synagog czy pracom tworzonym przez walczące ze sobą grupy kiboli. Przez ostatnie sześć lat objechał niemal cały kraj i utrwalił około 500 murali tworzących własną wersję najnowszej (rzadziej – dawnej) historii Polski. Murali niedużych i monumentalnych, zapełniających mury, ściany kamienic, bloków, sklepów, hurtowni, szkół, ale też garaże i przystanki autobusowe. Schowanych po małych podwórkach, ale też stanowiących dominantę estetyczną w centrach wielu miasteczek.

AugustówWojciech WilczykAugustów

Tak powstał projekt „Słownik polsko-polski”, który w dużej części oglądać można do 15 grudnia na wystawie w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, pod koniec roku zyska zaś dalsze życie pod postacią okazałego albumu przygotowywanego przez wydawnictwo Karakter.

Polityka 45.2019 (3235) z dnia 05.11.2019; Na własne oczy; s. 108
Oryginalny tytuł tekstu: "Mary na murach"
Piotr Sarzyński

Piotr Sarzyński

Z wykształcenia socjolog. W „Polityce” od 1986 r. Zajmuje się problematyką kulturalną, a szczególnie popularyzacją sztuki, architekturą i designem. W latach 1988–96 współautor i prowadzący liczne programy w TVP (m.in. „Studio Otwarte”, „Kawa czy herbata?”). Autor pięciu książek, m.in. „Przewodnika po rynku malarstwa” i „Wrzask w przestrzeni. Dlaczego w Polsce jest tak brzydko”.

Reklama

    Najchętniej czytane w sekcji Fotoreportaże

  1. Tężnie robią w Polsce furorę. Ale czy naprawdę wyjdą nam na zdrowie?

    Ryszarda Socha
  2. Mierzeja Wiślana: wykopki po przekopie. „Korki to będą, panie, pod Elbląg”

    Marcin Piątek
  3. Rzeszów: miasto przyfrontowe, światowa brama do Ukrainy. Czuć ten klimat

    Jagienka Wilczak
POLITYKA
Newsletter Prenumerata cyfrowa
Facebook Twitter Instagram

Nasze wydawnictwa

  • Redakcja Polityki
  • Biuro reklamy
  • Napisz do redakcji
  • BOK dla prenumeratorów cyfrowych
  • O Polityce
  • Regulamin serwisu
  • Zasady publikacji komentarzy
  • Polityka prywatności
  • Ustawienia plików cookie
  • Polityka RODO
  • Informacje dla akcjonariuszy

Aplikacje Polityki

iOS i Android
iOS i Android
W aplikacjach publikujemy pełne wydania tygodnika POLITYKA oraz nasze pisma.

 

Aplikacja Fiszki fiszki
Fiszki Polityki
Codziennie podsumowujemy dla Ciebie najważniejsze wydarzenia dnia.
  • Pulsar
  • Dwutygodnik Forum
  • Polityka Insight
  • Leśniczówka Nibork
  • Projekt: Cogision, Ładne Halo
  • Wykonanie: Vavatech
  • Prawa autorskie © POLITYKA Sp. z o.o. S.K.A.