Barbie nie hańbi. Nieznane oblicza: od lalki do ikony
Najsłynniejsza lalka świata wzbudza emocje od kilkudziesięciu lat. W tym roku znowu mamy powody, by o niej dyskutować. Jednym z nich jest otwarta właśnie w Poznaniu wystawa.
Najsłynniejsza lalka świata wzbudza emocje od kilkudziesięciu lat. W tym roku znowu mamy powody, by o niej dyskutować. Jednym z nich jest otwarta właśnie w Poznaniu wystawa.
Po ponad półwieczu dominacji na niebie do historii przechodzi Boeing 747, Jumbo Jet. Samolot, który zmienił lotnictwo cywilne. I świat.
Po ostatniej gali nagród Grammy rozpisywano się o odmienionych operacją plastyczną rysach Madonny. Temat jednak szybko zgasł, bo w dzisiejszych czasach twarz staje się nieistotna. Lub może raczej: istotna inaczej.
Tak mały handel przegrywa z wielkimi zmianami społecznymi.
Kiedyś wyroby z dolnośląskiego zagłębia porcelany znała cała Europa. Dzisiaj pozostaną tylko muzea i prywatne kolekcje. Upadła właśnie ostatnia wałbrzyska fabryka. Szkoda miejsc pracy, ale i porcelany żal.
W ośrodkach narciarskich praca wre cały rok, a zimową porą siedem dni w tygodniu przez okrągłą dobę. Wszystko, by przygotować trasy na kilka tygodni ferii. Zaglądamy tam, gdzie wstęp wzbroniony.
Paszporty POLITYKI mają 30 lat. Z tej okazji Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie („państwowa” tylko z nazwy, w rzeczywistości – samorządowa) przygotowała wystawę prezentującą dzieła wszystkich laureatów z dziedziny sztuk wizualnych. To ciekawy obraz zarówno indywidualnych karier, jak i całej polskiej sztuki.
Krawiectwo miarowe odradza się powoli, bo i powoli rośnie społeczna chęć podkreślenia ubiorem statusu, aspiracji oraz zwykłej satysfakcji z własnego wyglądu. Coraz mniejsze grono mistrzów ma pełne ręce roboty, a następców nie widać.
Świat kolekcjonerów zabawek niewiele ma wspólnego z zabawami.
Rozdane! Za nami 30. edycja Paszportów POLITYKI. Podsumowaliśmy ostatni rok w kulturze, kolejny trudny dla branży i twórców zdanych na (nie)łaskę władz, ale i minione trzy dekady polskiej twórczości. Wchodzimy w czwartą.
Im bardziej ponura staje się sytuacja ekologiczna, tym częściej artyści sięgają po przyrodniczą tematykę. Ostatnie lata zaskakują liczbą projektów z drzewami w roli głównej.
Brazylia wciąż przeżywa śmierć Pelego – to pierwsze wrażenie. Przeżywa też na nowo życie swego króla, które należało nie tylko do świata sportu.
Singapur od paru lat stara się produkować więcej własnej żywności. A że nie ma dużo miejsca pod uprawy i hodowlę, próbuje mięso i mleko hodować w laboratoriach. I patrząc na kurczące się zasoby planety, będzie to trend światowy.
Po Buczy nic nie jest już takie samo, nawet prepersi, ludzie przygotowani na każdą okoliczność. Ich nowa koncepcja: nieważne, ile masz w piwnicy, liczy się, ile masz w ładownicy.
Rozmowa z Anną Musiałówną, fotoreporterką, autorką książki „Z drugiej strony szkła”, o tym, jak się zmienił język fotografii.
Wielkie europejskie miasto przeżywa dramat. Gasną całe dzielnice. Jakoś trzeba przetrwać bez prądu i ogrzewania.
Przemierzam kilkanaście tysięcy kilometrów od Kaliningradu po Kołymę. Spotykam różnych Rosjan. Większość z nich postrzega wojnę w Ukrainie jako zderzenie cywilizacji: Rosja broni tradycyjnych wartości. Zgniły Zachód chce świat zdeprawować. Rosjanie wciąż nie przyjmują do wiadomości, że są agresorem niosącym śmierć i cierpienie.
Czeka nas zima mroczniejsza niż poprzednie. Cały świat zaczyna oszczędzać prąd.
Tutaj rozgrywała się akcja ostatniej powieści Olgi Tokarczuk „Empuzjon”. Empuzy, żeńskie zjawy, czasem krwiożercze, odegrały w niej istotną rolę. Ale to tylko literacka fantazja. W realu Sokołowsko zamieszkuje coraz więcej dobrych duchów. Ich główne zajęcie – przywracanie ducha uzdrowisku.
Muzeum Warszawy zdecydowało się na podróż w stosunkowo nieodległą przeszłość: lata odzyskiwania demokratycznej wolności. Wystawa „Błysk, mat, kolor” to fotograficzna opowieść o stolicy końca XX w. O czasach dla jednych fascynujących, dla innych traumatycznych. A dla młodych – prawie nieznanych.