Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Rynek

Na drodze do cyrkularności

Na drodze do cyrkularności Na drodze do cyrkularności mat. pr.
Gospodarka obiegu zamkniętego (GOZ) zyskuje na znaczeniu nie tylko jako wyraz troski o naszą planetę.

Ta zmiana jest także napędzana przez coraz surowsze przepisy dotyczące zagospodarowania odpadów i ochrony środowiska, które dotyczą niemal każdego sektora gospodarki.

Zaangażowanie w GOZ musi być nie tylko odpowiedzią na różne wytyczne instytucji i organów regulacyjnych, ale także inicjatywą własną odpowiedzialnych organizacji. DB Schenker postanowił zapytać firmy w Polsce o ich spojrzenie na tę kwestię oraz rolę operatorów logistycznych, aby móc odpowiednio wesprzeć swoich klientów we wdrażaniu zrównoważonych inicjatyw. Efektem jest opublikowany właśnie raport „W obiegu zamkniętym – logistyka dla gospodarki cyrkularnej z perspektywy polskich firm”. Przygotowany został w oparciu o badania przeprowadzone przez operatora wraz z K+ Research by Insight Lab w maju i czerwcu tego roku.

Badania ilościowe zostały uzupełnione pogłębionymi wywiadami z wybranymi klientami DB Schenker, a także komentarzami ekspertów zewnętrznych. - Działania związane z GOZ przynoszą korzyści ekonomiczne firmom funkcjonującym w różnych sektorach gospodarki. Przykładowo, korzyści te mogą być wyrażone w oszczędnościach wynikających ze zmniejszenia ilości i wagi opakowań lub w przychodach ze sprzedaży np. odpadów czy recyklatów. Takie możliwości istnieją dla wszystkich przedsiębiorstw i gospodarek nie tylko w Europie, ale na całym świecie – mówi dr Jolanta Turek, ekspertka ze Szkoły Głównej Handlowej.

DB Schenker – na drodze do cyrkularnościmat. pr.DB Schenker – na drodze do cyrkularności

Czy respondenci badania zgadzają się z tym twierdzeniem? Jakie wnioski płyną z raportu? Wiedza o GOZ jest dość powszechna – 70 proc. respondentów spotkało się z informacjami dotyczącymi tego obszaru. Badani różnią się natomiast w opiniach, czy łatwo uzyskać takie informacje (co trzeci twierdzi, że tak, ale podobna grupa jest przeciwnego zdania). Często badani nie są w stanie ocenić tego, czy informacje o GOZ są dla nich wystarczające, i opisują je jako zbyt ogólne. W efekcie 64 proc. z nich nie jest świadomych, że ich firmy wdrażają rozwiązania z tego zakresu, choć to robią. Według respondentów GOZ w firmie wiąże się przede wszystkim z wzięciem odpowiedzialności za recykling odpadów (56 proc.) oraz zwiększeniem konkurencyjności przedsiębiorstwa (51 proc.). Rzadziej efektem działań z zakresu GOZ jest natomiast zmniejszenie zużycia mediów (34 proc.) oraz obniżenie kosztów wytwarzania produktów (35 proc.).

Wśród wyzwań dotyczących łańcucha dostaw w firmie z perspektywy GOZ ankietowani najczęściej wymieniają zbyt wysokie koszty wprowadzenia (34 proc.) oraz brak rynkowych standardów (30 proc.). Uczestnicy badania z firm, które wprowadziły zmiany w łańcuchu dostaw w ramach GOZ, w większości oceniają ich efekt jako mały lub bardzo mały. Co czwarta firma przeprowadziła w ostatnim czasie relokację biura, fabryki lub innej placówki, by zoptymalizować łańcuch dostaw. Dodatkowo kolejne 24 proc. przedsiębiorstw planuje takie działanie.

Głównym działaniem firm w zakresie zagospodarowania logistyki zwrotów jest recykling (69 proc.). Często wskazują również na naprawę produktów oraz ich odsprzedaż i ponowne wykorzystanie (po 34 proc. wskazań). Zarządzanie zwrotami i ponowne wprowadzenie na rynek produktów skutkuje przede wszystkim obniżeniem kosztów (42 proc.), poprawą wizerunku firmy (39 proc.) i wydłużaniem życia produktów (35 proc.).

DB Schenker – na drodze do cyrkularnościmat. pr.DB Schenker – na drodze do cyrkularności

Warto zauważyć, że aż 46 proc firm nie powierzyło jeszcze operatorowi logistycznemu żadnego zadania z tego zakresu. 56 proc. nie wie nawet, jak operatorzy logistyczni mogliby ich wspomóc w tym zadaniu. Tymczasem funkcjonujące już dziś projekty wskazują, że partner logistyczny może z powodzeniem przejąć zarządzanie i obsługę tego ogniwa w łańcuchu dostaw, w tym naprawę, serwis, recykling oraz ponowne wprowadzenie towarów do obieg. - Przyszłość gospodarki o obiegu zamkniętym będzie wymagała większej liczby dostawców usług logistycznych z umiejętnościami zarządzania logistyką zwrotów. Większość firm koncentruje się na produkcji i sprzedaży, nie posiadając kluczowych kompetencji w obszarze obsługi posprzedażowej i wsparcia. Dostawcy usług logistycznych są wyjątkowo dobrze przygotowani do świadczenia szerokiego zakresu usług, które będą niezbędne firmom dążącym do większej cyrkularności – mówi Tony Sciarrotta, dyrektor zarządzający Stowarzyszenia Logistyki Zwrotnej.

Na bazie doświadczeń DB Schenker taka współpraca może przynieść wymierne korzyści klientom: na przykład 20 proc. zwróconych przedmiotów jest odzyskiwanych jeszcze przed odesłaniem ich do producenta, a o 20 proc. można zredukować zagraniczny transport zwrotów, a tym samym zmniejszyć emisję dwutlenku węgla i koszty dystrybucji. Poza tym operacja zwrotów i utylizacji urządzeń wykonywana jest w jednym miejscu. Dodatkowo firma ma lepszą kontrolę nad operacjami zwrotu dzięki śledzeniu, kto posiada towar na każdym etapie.

Materiał przygotowany przez DB Schenker

Polityka 44.2024 (3487) z dnia 22.10.2024; Rynek; s. 45
Reklama

Czytaj także

null
Kultura

13 najlepszych polskich książek roku według „Polityki”. Fikcja pozwala widzieć ostrzej

Autorskie podsumowanie 2025 r. w polskiej literaturze.

Justyna Sobolewska
16.12.2025
Reklama