Przejdź do treści
Piotr Sarzyński
Piotr Sarzyński
5 listopada 2019
Fotoreportaże

Mary na murach

Patriotyczne murale – czyli historia na pokaz

5 listopada 2019
Szczecinek Szczecinek Wojciech Wilczyk
Wkrótce marsze niepodległości przetoczą się przez kraj. A komu wrażeń będzie mało, ten może podziwiać patriotyczne murale, które mnożą się w szalonym tempie.

Przez wiele lat panowała w Polsce moda na murale artystyczne, bajkowe, odrealnione, z dużą dawką surrealizmu, opowiadające o miłości, marzeniach, fantazjach. Ich najlepszą reprezentację można oglądać rozrzuconą po Łodzi w ramach projektu Urban Forms. Aliści w pewnym momencie w przestrzeń publiczną zdecydowanie wkroczyła, obficie podlana patriotyczno-narodowym sosem, historia i publicystyka. Jednym z pierwszych (a może i pierwszym?), który konsekwentnie poszedł tą drogą, był Rafał Roskowiński, pamiętany głównie z dużych murali na murze klubu Polonia i Muzeum Powstania Warszawskiego w stolicy oraz realizacji na gdańskim osiedlu Zaspa. O ile jednak artysta starał się trzymać poziom i polityczną powściągliwość, o tyle zazwyczaj nie da się tego powiedzieć o jego kontynuatorach rozsianych gęsto po kraju.

CzeladźWojciech WilczykCzeladź

Fenomen tego silnego emocjonalnie przekazu, który zaczął zawłaszczać przestrzeń, zaciekawił fotografa Wojciecha Wilczyka, znanego wcześniej choćby z wyśmienitych serii poświęconych współczesnym losom dawnych synagog czy pracom tworzonym przez walczące ze sobą grupy kiboli. Przez ostatnie sześć lat objechał niemal cały kraj i utrwalił około 500 murali tworzących własną wersję najnowszej (rzadziej – dawnej) historii Polski. Murali niedużych i monumentalnych, zapełniających mury, ściany kamienic, bloków, sklepów, hurtowni, szkół, ale też garaże i przystanki autobusowe. Schowanych po małych podwórkach, ale też stanowiących dominantę estetyczną w centrach wielu miasteczek.

AugustówWojciech WilczykAugustów

Tak powstał projekt „Słownik polsko-polski”, który w dużej części oglądać można do 15 grudnia na wystawie w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, pod koniec roku zyska zaś dalsze życie pod postacią okazałego albumu przygotowywanego przez wydawnictwo Karakter.

Polityka 45.2019 (3235) z dnia 05.11.2019; Na własne oczy; s. 108
Oryginalny tytuł tekstu: "Mary na murach"
  • murale
Piotr Sarzyński

Piotr Sarzyński

Z wykształcenia socjolog. W „Polityce” od 1986 r. Zajmuje się problematyką kulturalną, a szczególnie popularyzacją sztuki, architekturą i designem. W latach 1988–96 współautor i prowadzący liczne programy w TVP (m.in. „Studio Otwarte”, „Kawa czy herbata?”). Autor pięciu książek, m.in. „Przewodnika po rynku malarstwa” i „Wrzask w przestrzeni. Dlaczego w Polsce jest tak brzydko”.

Reklama

    Najchętniej czytane w sekcji Fotoreportaże

POLITYKA
Prenumerata Inpost Subskrypcja
Facebook Twitter Instagram

Nasze wydawnictwa

wydanie polityka
wydanie polityka
wydanie specjalne
wydanie specjalne
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar wiedza i życie
wydanie pulsar wiedza i życie
  • Redakcja Polityki
  • Biuro reklamy
  • Napisz do redakcji
  • BOK dla subskrybentów
  • O Polityce
  • Regulamin serwisu
  • Zasady publikacji komentarzy
  • Polityka prywatności
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje dla akcjonariuszy
  • Ustawienia cookie

Aplikacje Polityki

iOS i Android
iOS i Android
W aplikacjach publikujemy pełne wydania tygodnika POLITYKA oraz nasze pisma.

 

Aplikacja Fiszki fiszki
Fiszki Polityki
Aplikacja dla zabieganych z newsami ze świata nauki, technologii i kultury.
  • Pulsar
  • Polityka Insight
  • Leśniczówka Nibork
  • Projekt: Cogision, Ładne Halo
  • Wykonanie: Vavatech
  • Prawa autorskie © POLITYKA Sp. z o.o. S.K.A.