Przejdź do treści
Marta Mazuś
Marta Mazuś
16 marca 2021
Fotoreportaże

Muzeum dnia codziennego

Muzeum teraźniejszości

16 marca 2021
Arkadiusz Ryngwelski z działu historycznego muzeum. Arkadiusz Ryngwelski z działu historycznego muzeum. Stanisław Ciok / Polityka
Rzeczywistość pędzi, a muzea ją gonią. Dlatego eksponatem może być dziś wszystko – transparent Strajku Kobiet, film nakręcony komórką w czasie kwarantanny, a nawet słoik z wodą.

Do niedawna zanurzeni w archiwach zbiorów dawnych, wśród historycznych modeli statków, cennych kolekcji sreber lub wspomnień ostatnich świadków z okresu okupacji, historycy z muzeów miejskich postanowili otworzyć się na współczesność i zabrali się za dokumentowanie tego, co tu i teraz. Bo czas w Polsce jest wyjątkowy. Lockdowny, protesty, bankructwa, starcia z policją, wyludnione ulice, szczepionki, nagłe śmierci, cudowne ozdrowienia. Ledwo coś się wydarzy, a już staje się historią. Żal byłoby przegapić moment, nie uchwycić chwili – mówią muzealnicy od Gdańska po Kraków.

W muzeach na Zachodzie, w Stanach czy Wielkiej Brytanii tę metodę pracy stosuje się od dawna. Rapid Response Collecting, czyli zbieranie na gorąco pamiątek z bieżących wydarzeń. Robiono to w Nowym Jorku po atakach na World Trade Center, robiono po protestach ruchu Black Lives Matter. W polskich muzeach tryb szybkiego reagowania wyzwoliły pandemia oraz strajki kobiet. A wraz z nimi w muzealniczych duszach pojawiło się całe mnóstwo pytań oraz wątpliwości.

Baner z zeszłorocznego Strajku Kobiet przeznaczony na wystawę w Muzeum Gdańska.Stanisław Ciok/PolitykaBaner z zeszłorocznego Strajku Kobiet przeznaczony na wystawę w Muzeum Gdańska.

•••

Gdy w marcu 2020 r. wprowadzono w Polsce pierwszy koronawirusowy lockdown, Mateusz Zdeb, młody kurator Muzeum Krakowa, na co dzień specjalizujący się w temacie Holokaustu, nie planował na bieżąco śledzić covidowych doniesień. Jak wszyscy w tamtym czasie, przeżywał pracę zdalną – nagle, z dnia na dzień, pracownicy zostali pozamykani w domach i musieli stać się muzeum wirtualnym.

Dyrektor dr Michał Niezabitowski, aby podtrzymać w nich ducha, codziennie słał do wszystkich pracowników wspierające maile. I któregoś dnia wśród tych wiadomości niespodziewanie pojawił się pomysł wystawy o pandemii. Jak wspomina dziś dyrektor Niezabitowski – wydawał mu się oczywisty. W końcu już od kilku lat jako muzeum miejskie starali się zmieniać strategię.

Polityka 12.2021 (3304) z dnia 16.03.2021; Na własne oczy; s. 92
Oryginalny tytuł tekstu: "Muzeum dnia codziennego"
  • murale
  • street art
Marta Mazuś

Marta Mazuś

Reporterka związana z „Polityką” od 2011 r., wcześniej dziennikarka w dziale miejskim „Gazety Wyborczej Stołecznej”. Interesują ją tematy społeczne, sprawy związane z polityką migracyjną oraz historie zwykłych ludzi. Autorka książki „Historie dziwnych samotności” nominowanej do Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego za najlepszy reportaż literacki 2019 r.

Reklama

    Najchętniej czytane w sekcji Fotoreportaże

POLITYKA
Prenumerata Inpost Subskrypcja
Facebook Twitter Instagram

Nasze wydawnictwa

wydanie polityka
wydanie polityka
wydanie specjalne
wydanie specjalne
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar wiedza i życie
wydanie pulsar wiedza i życie
  • Redakcja Polityki
  • Biuro reklamy
  • Napisz do redakcji
  • BOK dla subskrybentów
  • O Polityce
  • Regulamin serwisu
  • Zasady publikacji komentarzy
  • Polityka prywatności
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje dla akcjonariuszy
  • Ustawienia cookie

Aplikacje Polityki

iOS i Android
iOS i Android
W aplikacjach publikujemy pełne wydania tygodnika POLITYKA oraz nasze pisma.

 

Aplikacja Fiszki fiszki
Fiszki Polityki
Aplikacja dla zabieganych z newsami ze świata nauki, technologii i kultury.
  • Pulsar
  • Polityka Insight
  • Leśniczówka Nibork
  • Projekt: Cogision, Ładne Halo
  • Wykonanie: Vavatech
  • Prawa autorskie © POLITYKA Sp. z o.o. S.K.A.