Przejdź do treści
Wojciech Leliński
21 maja 2021
Fotoreportaże

Kadry w koronie

Grand Press Photo 2021: kadry pandemii

21 maja 2021
I miejsce w kategorii Portret, Paweł Łączny. I miejsce w kategorii Portret, Paweł Łączny. Paweł Łączny
Najnowsza edycja konkursu fotograficznego Grand Press Photo jest szczególna. W ubiegłym roku temat pandemii nie był tak wnikliwie utrwalany. To był jeszcze Stary Świat, który koncentrował się na doświadczaniu codzienności. Ten rok zmienił wiele. Stał się esencją stylu dokumentalnego.

W jednym z wywiadów Agnieszka Holland zauważyła, że grypa hiszpanka pomimo tego, że pozostawiła po sobie wiele ofiar, to w obrazie, twórczości filmowej nie pozostawiła po sobie znaczącego śladu. Została jako temat wyparta. Jest zastanawiające, czy tak będzie w przypadku obecnej pandemii. Tym bardziej że ona jeszcze trwa; nie powiedziała ostatniego słowa. Reportaż POLITYKI z ostatniego tygodnia o dramatycznych zmaganiach w Indiach jest tego przykładem.

Fotoreporterzy trzymają cały czas rękę na pulsie zdarzeń. Zmagania z koronawirusem odsłoniły nowe aspekty codzienności. Fotografie zgłoszone do konkursu to pokazały. Na marginesie pozostaje jeszcze sposób opisu zdjęć konkursowych. Wydaje się, że najlepiej zostawić patos i górnolotność na boku.

•••

Opisanie tegorocznego konkursu Grand Press Photo, organizowanego przez miesięcznik „Press” chciałbym rozpocząć niekoniecznie według kryteriów kolejności i rangi poszczególnych kategorii. W tym wyborze kierowałem się emocjami i ciekawością. Pandemia koronawirusa pokazała, że straszne rzeczy dzieją się za mlecznymi szybami ojomów i karetek pogotowia. Nie znamy osób, które za nimi walczą o życie pacjentów. Zatem wyróżniłbym zdjęcie Pawła Łącznego przedstawiające pielęgniarkę Annę Gadzińską z Zespołu Opieki Zdrowotnej w Bolesławcu. Odciśnięte na jej twarzy ślady po przyłbicy i masce mówią wiele o poświęceniu i wyczerpaniu. Czarno-biała fotografia zwraca uwagę na to, co istotne. Poznajemy konkretną osobę.

I miejsce w kategorii Fotoreportaż Życie Codzienne, Magdalena Woch/Muzyczny Kraków.Magdalena Woch/Muzyczny KrakówI miejsce w kategorii Fotoreportaż Życie Codzienne, Magdalena Woch/Muzyczny Kraków.

Koronawirus postawił w trudnej sytuacji ludzi kultury. Jak pokazać w obrazie zastój, ciszę miejsc, w których wcześniej było życie. Doskonały reportaż Magdaleny Woch/Muzyczny Kraków przedstawia puste wnętrza krakowskich teatrów Groteska, Łaźnia Nowa, Bagatela podczas lockdownu w marcu 2020 r.

Polityka 21.2021 (3313) z dnia 18.05.2021; Na własne oczy; s. 100
Oryginalny tytuł tekstu: "Kadry w koronie"

Wojciech Leliński

Reklama

    Najchętniej czytane w sekcji Fotoreportaże

POLITYKA
Prenumerata Inpost Subskrypcja
Facebook Twitter Instagram

Nasze wydawnictwa

wydanie polityka
wydanie polityka
wydanie specjalne
wydanie specjalne
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar wiedza i życie
wydanie pulsar wiedza i życie
  • Redakcja Polityki
  • Biuro reklamy
  • Napisz do redakcji
  • BOK dla subskrybentów
  • O Polityce
  • Regulamin serwisu
  • Zasady publikacji komentarzy
  • Polityka prywatności
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje dla akcjonariuszy
  • Ustawienia cookie

Aplikacje Polityki

iOS i Android
iOS i Android
W aplikacjach publikujemy pełne wydania tygodnika POLITYKA oraz nasze pisma.

 

Aplikacja Fiszki fiszki
Fiszki Polityki
Aplikacja dla zabieganych z newsami ze świata nauki, technologii i kultury.
  • Pulsar
  • Polityka Insight
  • Leśniczówka Nibork
  • Projekt: Cogision, Ładne Halo
  • Wykonanie: Vavatech
  • Prawa autorskie © POLITYKA Sp. z o.o. S.K.A.