Przejdź do treści
Wojciech Leliński
14 czerwca 2022
Fotoreportaże

Wojenny pył

Wojenny pył i Grand Press Photo 2022. Najlepsze kadry roku

14 czerwca 2022
Dmytro „Orest” Kozacki. Zdjęcie ze schronu w zakładach Azovstal. Dmytro „Orest” Kozacki. Zdjęcie ze schronu w zakładach Azovstal. Dmytro „Orest” Kozacki
Wojna w Ukrainie, obrońcy Azowstalu, Ukraińcy uciekający przed najazdem, uchodźcy w opresji na pasie granicznym z Białorusią – te tematy zdominowały finał konkursu fotograficznego Grand Press Photo 2022 zorganizowanego po raz kolejny przez miesięcznik „Press”.

Szykowano się na w miarę normalną edycję konkursu Grand Press Photo, który przedstawiałby budzenie się nowego życia po pandemii.

Dmytro „Orest” Kozacki. Zdjęcie z zakładów Azovstal.Dmytro „Orest” KozackiDmytro „Orest” Kozacki. Zdjęcie z zakładów Azovstal.

A jednak stało się inaczej. Wojna w Ukrainie zdominowała naszą rzeczywistość, narzuciła jej nieoczekiwany dramatyzm. Najlepszym cyklem zdjęć, z reporterskiego punktu widzenia, jest dokumentacja martyrologii obrońców Azowstalu. Fotografie te obiegły cały świat po tym, jak ich twórca Dmytro „Orest” Kozacki napisał w mediach społecznościowych: „Dziękuję ze schronu Azovstalu – miejsca mojej śmierci i życia. (...) Zostawiam wam zdjęcia jak najlepszej jakości, wyślijcie je na wszystkie konkursy dziennikarskie i fotograficzne. Jeśli któryś wygram, to będzie mi bardzo miło dowiedzieć się o tym po uwolnieniu. Dziękuję wszystkim za wsparcie. Do zobaczenia”. Kadry Kozackiego mają w sobie coś z atmosfery i zmagań podczas powstania warszawskiego. Analogii do niego jest również sporo.

Zdjęcie roku Grand Press Photo wykonane przez Wojciecha Grzędzińskiego.Wojciech Grzędziński dla „The Washington Post”Zdjęcie roku Grand Press Photo wykonane przez Wojciecha Grzędzińskiego.

Zdjęcie roku Grand Press Photo wykonane przez Wojciecha Grzędzińskiego przedstawia Irinę Maniukinę, która gra na fortepianie w swoim dopiero co zbombardowanym przez Rosjan domu . Obraz Grzędzińskiego przywołuje scenę z filmu „Pianista” Romana Polańskiego. Stanowi też próbę – pomimo dramatycznych okoliczności – wzięcia tej wojny w jakiś nawias i zachowania cech normalnego życia. Drugi plan zdjęcia jest tak naprawdę pierwszym. Przyznanie tej nagrody jest jak najbardziej zasłużone.

Pozostałe konkursowe zdjęcia, które tu prezentujemy to subiektywny pokaz tych, które zaintrygowały mnie najbardziej.

Jędrzej Nowicki. Dworzec główny we Lwowie.Jędrzej Nowicki, „Gazeta Wyborcza”Jędrzej Nowicki. Dworzec główny we Lwowie.

Dojmujące uczucie grozy przedstawia zdjęcie Jędrzeja Nowickiego z „Gazety Wyborczej” wykonane na dworcu głównym we Lwowie w dniu rozpoczęcia rosyjskiej inwazji.

Polityka 25.2022 (3368) z dnia 13.06.2022; Na własne oczy; s. 108
Oryginalny tytuł tekstu: "Wojenny pył"

Wojciech Leliński

Reklama

    Najchętniej czytane w sekcji Fotoreportaże

POLITYKA
Prenumerata Inpost Subskrypcja
Facebook Twitter Instagram

Nasze wydawnictwa

wydanie polityka
wydanie polityka
wydanie specjalne
wydanie specjalne
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar wiedza i życie
wydanie pulsar wiedza i życie
  • Redakcja Polityki
  • Biuro reklamy
  • Napisz do redakcji
  • BOK dla subskrybentów
  • O Polityce
  • Regulamin serwisu
  • Zasady publikacji komentarzy
  • Polityka prywatności
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje dla akcjonariuszy
  • Ustawienia cookie

Aplikacje Polityki

iOS i Android
iOS i Android
W aplikacjach publikujemy pełne wydania tygodnika POLITYKA oraz nasze pisma.

 

Aplikacja Fiszki fiszki
Fiszki Polityki
Aplikacja dla zabieganych z newsami ze świata nauki, technologii i kultury.
  • Pulsar
  • Polityka Insight
  • Leśniczówka Nibork
  • Projekt: Cogision, Ładne Halo
  • Wykonanie: Vavatech
  • Prawa autorskie © POLITYKA Sp. z o.o. S.K.A.