Janina Paradowska
Galerie

Rocznica FSO

15 stycznia 2010
Jednym z atutów syren był sporych rozmiarów bagażnik, w który mogła zapakować bagaże czteroosobowa rodzina wyjeżdżająca na wczasy nad polskie morze. Jednym z atutów syren był sporych rozmiarów bagażnik, w który mogła zapakować bagaże czteroosobowa rodzina wyjeżdżająca na wczasy nad polskie morze. Kulakowski / Reporter
Ponad 60 lat temu, 17 stycznia 1950 roku na warszawskim Żeraniu utworzono Fabrykę Samochodów Osobowych. Teraz kończy produkcję. Choć wytwarzała koreańskie samochody pod amerykańską marką, a jej właścicielem jest ukraiński biznesmen narodowości gruzińskiej, to wciąż traktowana jest jako ikona polskiej motoryzacji. Wkrótce może pozostać już tylko jej legendą.
FSO oficjalnie otwarto dopiero w listopadzie 1951 roku, gdy z hal produkcyjnych wyjechał pierwszy samochód - warszawa. W uroczystości wzięli oczywiście udział przedstawiciele „najwyższych czynników”. Pierwszy z prawej: Konstanty Rokossowski.Wdowiński/PAP FSO oficjalnie otwarto dopiero w listopadzie 1951 roku, gdy z hal produkcyjnych wyjechał pierwszy samochód - warszawa. W uroczystości wzięli oczywiście udział przedstawiciele „najwyższych czynników”. Pierwszy z prawej: Konstanty Rokossowski.
Historia nie tylko FSO, ale i całej polskiej motoryzacji po II wojnie światowej zaczęła się od tego samochodu. Produkcja warszawy ruszyła w 1951 r. na bazie radzieckiego auta pobieda (z kolei jej pierwowzorem był ford z 1927 r.) i trwała przez 18 lat.Pniewski/Reporter Historia nie tylko FSO, ale i całej polskiej motoryzacji po II wojnie światowej zaczęła się od tego samochodu. Produkcja warszawy ruszyła w 1951 r. na bazie radzieckiego auta pobieda (z kolei jej pierwowzorem był ford z 1927 r.) i trwała przez 18 lat.
Tak znakomicie odrestaurowane egzemplarze kosztują nawet tyle, co kilkuletni samochód dobrej klasy. Ceny warszaw zaczynają się od kilku tysięcy złotych i sięgają nawet 30-40 tys. zł.Minkin/Reporter Tak znakomicie odrestaurowane egzemplarze kosztują nawet tyle, co kilkuletni samochód dobrej klasy. Ceny warszaw zaczynają się od kilku tysięcy złotych i sięgają nawet 30-40 tys. zł.
To był jedyny samochód osobowy w całości zaprojektowany i wyprodukowany w Polsce. Syreny miały przede wszystkim służyć tzw. masom. Pierwsze auta tego typu wyjechały z fabryki w 1957 r., wyposażone w silnik skonstruowany na bazie motopompy.Kulakowski/Reporter To był jedyny samochód osobowy w całości zaprojektowany i wyprodukowany w Polsce. Syreny miały przede wszystkim służyć tzw. masom. Pierwsze auta tego typu wyjechały z fabryki w 1957 r., wyposażone w silnik skonstruowany na bazie motopompy.
Syreny stały się jednym z ulubionych aut polskich specjalistów od tuningu. Jednym z najciekawszych rozwiązań było połączenie nadwozia od syrenki z silnikiem i podwoziem porsche.Wajszczak/Reporter Syreny stały się jednym z ulubionych aut polskich specjalistów od tuningu. Jednym z najciekawszych rozwiązań było połączenie nadwozia od syrenki z silnikiem i podwoziem porsche.
Te samochody przez długie lata PRL były marzeniem milionów Polaków, wyznacznikiem wysokiej pozycji społecznej. Pierwsze „Polskie Fiaty 125p” z taśm fabryki na Żeraniu zjechały w 1967 r. Ich produkcję zakończono po 26 latach i prawie 1,5 mln egzemplarzach.Stawinski/AdventurePictures Te samochody przez długie lata PRL były marzeniem milionów Polaków, wyznacznikiem wysokiej pozycji społecznej. Pierwsze „Polskie Fiaty 125p” z taśm fabryki na Żeraniu zjechały w 1967 r. Ich produkcję zakończono po 26 latach i prawie 1,5 mln egzemplarzach.
Trudno sobie to dziś wyobrazić, ale przerobione na karetki fiaty 125p jeszcze po 1989 roku woziły chorych. W ich ciasnym wnętrzu lekarze niewiele mogli zrobić.Andrychowski i Mark Carrot/FOTONOVA/Reporter Trudno sobie to dziś wyobrazić, ale przerobione na karetki fiaty 125p jeszcze po 1989 roku woziły chorych. W ich ciasnym wnętrzu lekarze niewiele mogli zrobić.
W fiatach 125 p nauczyło się jeździć miliony młodych kierowców. Jeszcze w latach 90. ubiegłego wieku samochody te z „elką” na dachu stanowiły dość powszechny widok.Kosiorowski/FOTONOVA/Reporter W fiatach 125 p nauczyło się jeździć miliony młodych kierowców. Jeszcze w latach 90. ubiegłego wieku samochody te z „elką” na dachu stanowiły dość powszechny widok.
Gdy „duże fiaty” nieco się znużyły, wrastając w szary, peerelowski krajobraz, w 1978 r. na polskie drogi wyjechały pierwsze „polonezy” opracowane we współpracy z włoskimi konstruktorami z Fiata. Chętnie używała ich m.in. milicja.Gadomski/Reporter Gdy „duże fiaty” nieco się znużyły, wrastając w szary, peerelowski krajobraz, w 1978 r. na polskie drogi wyjechały pierwsze „polonezy” opracowane we współpracy z włoskimi konstruktorami z Fiata. Chętnie używała ich m.in. milicja.
Po 1989 roku nastały złe czasy dla żerańskiej fabryki. Wybawienie przyszło z Korei, a precyzyjniej – z koncernu Daewoo, który w 1996 r. kupił większość udziałów w FSO.Rucinski/Reporter Po 1989 roku nastały złe czasy dla żerańskiej fabryki. Wybawienie przyszło z Korei, a precyzyjniej – z koncernu Daewoo, który w 1996 r. kupił większość udziałów w FSO.
Pod koreańskim kierownictwem ruszyła produkcja aut Daewoo, głównie lanosów i matizów. Przygoda z Dalekim Wschodem zakończyła się na początku XXI wieku, wraz z upadłością koreańskiego koncernu. Fabrykę w 2005 r. przejął ukraiński AvtoZAZ.Herok/Reporter Pod koreańskim kierownictwem ruszyła produkcja aut Daewoo, głównie lanosów i matizów. Przygoda z Dalekim Wschodem zakończyła się na początku XXI wieku, wraz z upadłością koreańskiego koncernu. Fabrykę w 2005 r. przejął ukraiński AvtoZAZ.
Główna brama fabryki na Żeraniu. Do dziś wyjeżdżały z niej chevrolety – przede wszystkim modele aveo, które zastąpiły popularne lanosy.Herok/Reporter Główna brama fabryki na Żeraniu. Do dziś wyjeżdżały z niej chevrolety – przede wszystkim modele aveo, które zastąpiły popularne lanosy.
  • FSO Warszawa
Janina Paradowska

Więcej na ten temat
  • FSO odjeżdża do historii

Reklama
POLITYKA
Prenumerata Inpost Subskrypcja
Facebook Twitter Instagram

Nasze wydawnictwa

wydanie polityka
wydanie polityka
wydanie specjalne
wydanie specjalne
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar wiedza i życie
wydanie pulsar wiedza i życie
  • Redakcja Polityki
  • Biuro reklamy
  • Napisz do redakcji
  • BOK dla subskrybentów
  • O Polityce
  • Regulamin serwisu
  • Zasady publikacji komentarzy
  • Polityka prywatności
  • Polityka RODO
  • Informacje dla akcjonariuszy
  • Ustawienia cookie

Aplikacje Polityki

iOS i Android
iOS i Android
W aplikacjach publikujemy pełne wydania tygodnika POLITYKA oraz nasze pisma.

 

Aplikacja Fiszki fiszki
Fiszki Polityki
Aplikacja dla zabieganych z newsami ze świata nauki, technologii i kultury.
  • Pulsar
  • Polityka Insight
  • Leśniczówka Nibork
  • Projekt: Cogision, Ładne Halo
  • Wykonanie: Vavatech
  • Prawa autorskie © POLITYKA Sp. z o.o. S.K.A.