Ja My Oni

Cierp ciało, skoroś chciało, czyli jak ulepszanie siebie przybrało dziś karykaturalne rozmiary

Dlaczego ludzie poprawiają swoje ciała

Mona Lisa Leonarda da Vinci z archiwum austriackiego fotografika Ericha Lessinga Mona Lisa Leonarda da Vinci z archiwum austriackiego fotografika Ericha Lessinga East News, Getty Images
Jak ulepszanie siebie przybrało dziś karykaturalne rozmiary.

Artykuł ukazał się w „Ja My Oni” tom 27. „Jak nie oszaleć w szalonym świecie”. Poradnik dostępny w Polityce Cyfrowej i w naszym sklepie internetowym.

***

Ciało zoperowane

Do gabinetów chirurgów plastyków i kosmetologów pacjenci lubią przychodzić ze zdjęciami. – Pokazują na nich siebie sprzed wielu lat albo znane postaci show-biznesu, do których chcą się upodobnić – mówi dr Barbara Walkiewicz-Cyrańska, prezeska Stowarzyszenia Lekarzy Dermatologów Estetycznych.

Niejeden specjalista od poprawiania urody chciałby mieć klientkę z twarzą Sofii Loren. Z tak wystającymi kośćmi policzkowymi, szeroką żuchwą. Napięta na tym rusztowaniu skóra dużo wolniej się starzeje, więc łatwiej o sukces niż u kobiety z twarzą owalną, która zaczyna się marszczyć w młodszym wieku. Tymczasem większość chce zostać zoperowana tak, aby nikt tego nie zauważył.

Po co ludzie poddają się temu dobrowolnemu cierpieniu? To odpowiedź na jedną z najsilniejszych presji wywieranych dziś na młodych i starych. „Dla wielu konsumentów – twierdzi Aleksander Edmonds, autor książki „Piękne i nowoczesne: uroda, seks i chirurgia plastyczna w Brazylii” (kraju nazywanym silicolandem, z racji rekordowej popularności operacji plastycznych) – atrakcyjność fizyczna to niezbędny warunek ekonomicznego i seksualnego współzawodnictwa, bycia zauważonym w swojej grupie społecznej i dobrego samopoczucia społecznego”.

To przekonanie o pierwszoplanowym znaczeniu urody jest globalne.

Ja My Oni „Jak nie oszaleć w szalonym świecie” (100122) z dnia 07.08.2017; Sami ze sobą; s. 18
Oryginalny tytuł tekstu: "Cierp ciało, skoroś chciało, czyli jak ulepszanie siebie przybrało dziś karykaturalne rozmiary"
Reklama