Artykuł ukazał się w „Ja My Oni” tom 36. „Co to jest i jak osiągnąć dobrostan”. Poradnik dostępny w Polityce Cyfrowej i w naszym sklepie internetowym.
***
„Oddajmy cześć szaleńcom. Niepoukładanym. Buntownikom. Łobuzom. Tym, którzy nie potrafią się dopasować. Tym, którzy widzą inaczej”*. Te słowa pochodzą z przełomowej kampanii reklamowej Apple’a z 1997 r. Sławny aktor Richard Dreyfuss recytuje napisany przez Steve’a Jobsa pean na cześć nonkonformistów. W tle słychać czułą, podniosłą muzykę, gdy na ekranie pojawiają się urywki z życia Martina Luthera Kinga, Alberta Einsteina, Boba Dylana czy Amelii Earhart – pierwszej kobiety pilota, która przeleciała nad Atlantykiem.
Myśl inaczej – brzmi główne hasło. Kampania reklamowa okazała się strzałem w dziesiątkę. Była jednym z elementów budujących sukces marki na bezprecedensową skalę.
Odwaga wyjścia ze schematów czy podważanie status quo to jedne z wyrazistszych toposów współczesnej popkultury. Rówieśnicy, miejsce pracy, rodzinne miasto czy kraj przedstawiane są w wielu narracjach jako źródło opresji, któremu główny bohater musi się przeciwstawić. Nie tylko z moralnej powinności, ale być może przede wszystkim w celu odetchnięcia pełną piersią. Osiągnięcia szczęścia.
Czar takich filmowych historii, jak „Stowarzyszenie Umarłych Poetów”, „Fight Club” czy „Matrix”, opiera się na schemacie początkowo osamotnionego bohatera dostrzegającego wady konformistycznego świata.