Artykuł ukazał się w „Ja My Oni” tom 37. „Nałogi, natręctwa, manie”. Poradnik dostępny w Polityce Cyfrowej i w naszym sklepie internetowym.
***
Co motywuje człowieka do tego, że chce wydać z siebie plon, zmieniać zastaną rzeczywistość, a pewne czynności pragnie wykonywać po swojemu? Co motywuje nas, by wciąż ulepszać przedmioty i upiększać swoje otoczenie? Co sprawia, że niektórzy całe swoje życie poświęcają twórczości?
Czy każdy to ma
Kreatywność jest jedną z bardziej pożądanych współcześnie kompetencji. Międzynarodowe Forum Ekonomiczne (World Economic Form) uznało kreatywne myślenie za jedną z trzech najważniejszych umiejętności potrzebnych człowiekowi w 2020 r. Dwie pozostałe kompetencje też nierozłącznie wiążą się z twórczością. To kompleksowe rozwiązywanie problemów i krytyczne interpretowanie złożonej rzeczywistości.
Silna potrzeba twórczego myślenia przekłada się na wysiłek, który zostaje włożony w stymulowanie tej cechy na różnych etapach życia. Rodzice, pragnąc wychować twórcze dzieci, wypełniają ich czas atrakcjami dla ciała i ducha oraz zapisują je na niezliczone zajęcia dodatkowe. Nauczyciele uczestniczą w szkoleniach z zakresu kreatywności i zachodzą w głowę, jak włączyć proponowane metody twórczego myślenia w przeładowaną podstawę programową. Firmy prześcigają się w sposobach stymulowania zdolności do kreacji swoich pracowników, wysyłając ich na kursy o coraz bardziej wyrafinowanych nazwach.
Fakt powszechnego stymulowania kreatywności nie oznacza jednak, że rodzimy się mało twórczy.