Niezbędnik

Droga do słowa

Dr hab. Magdalena Smoczyńska – psycholingwistka, prof. w Instytucie Badań Edukacyjnych. Dr hab. Magdalena Smoczyńska – psycholingwistka, prof. w Instytucie Badań Edukacyjnych. Leszek Zych / Polityka
Rozmowa z prof. Magdaleną Smoczyńską, psycholingwistką, o tym, jak dziecko uczy się języka i co z tego może wyniknąć
Prowadzi badania nad rozwojem dzieci późno mówiących, opracowuje narzędzia do diagnozy specyficznych zaburzeń językowych (SLI) w języku polskim.Leszek Zych/Polityka Prowadzi badania nad rozwojem dzieci późno mówiących, opracowuje narzędzia do diagnozy specyficznych zaburzeń językowych (SLI) w języku polskim.

Martyna Bunda: – Kiedy człowiek zaczyna operować językiem?
Prof. Magdalena Smoczyńska: – Większość dzieci mówi pierwsze słowa około pierwszych urodzin. Ale nim to nastąpi, wiele musi się wydarzyć. Opanowanie języka to bardzo złożony proces zaczynający się dużo wcześniej niż samo mówienie. Niemowlęctwo, kiedy na pozór niewiele się dzieje, to okres kluczowy dla całego późniejszego rozwoju człowieka. Wtedy tworzą się podstawy całego rozwoju poznawczego, w tym językowego. W tym czasie człowiek uczy się najwięcej. Młode prosiaczki czy cielaczki, które zaraz po narodzinach wstają i idą, by ssać, bardzo szybko stają się niezależne i nie potrzebują opieki, tymczasem nasze młode długo są bezbronne. Bez opieki byłyby skazane na śmierć.

Niezbędnik Inteligenta „O języku” (100060) z dnia 23.10.2012; POZNAWANIE JĘZYKA; s. 48
Reklama