Niezbędnik

Art pop art

Sztuka w świecie muzyki pop

Beyonce i Jay-Z w Luwrze. Beyonce i Jay-Z w Luwrze. materiały prasowe
W październiku 2014 r. na instagramowym profilu Beyonce pojawiło się zdjęcie z Luwru. Ona, jej mąż Jay-Z i ONA – w skromnej sukni, ze skrzyżowanymi swobodnie dłońmi, z tym niemożliwym do uchwycenia uśmiechem na tle niemożliwego geograficznie tła. Profanacja! Arogancja! Zawłaszczenie! A może zapowiedź – lub podsumowanie – zupełnie nowej roli sztuk wizualnych w świecie muzyki pop?

Pozornie nie ma bardziej odległych światów. Sztuka – mimo rosnącego znaczenia kryptoartu – wciąż jest materialna i namacalna. Zajmuje przestrzeń zarówno fizyczną – na ścianie, jak i wirtualną powierzchnię ekranów. Muzyka jest falą, drganiem. Trwa w czasie, niezależna od nośnika lub – w dobie streamingu – jego braku.

A jednak muzyka popularna nigdy nie istniała bez sztuk wizualnych. Dzisiaj jesteśmy świadkami fundamentalnej zmiany ich wzajemnej relacji. Jej źródłem jest gwałtowny rozwój technologii i – wynikający z niej – nowy sposób konsumpcji sztuki oraz funkcjonowania artystów.

Niezbędnik Inteligenta „Świat sztuki” (100181) z dnia 25.04.2021; Sztuka łączenia; s. 44
Oryginalny tytuł tekstu: "Art pop art"
Reklama