Niezbędnik

Kurz, kosmos, kaszmir

Artystyczny luksus

Bal Diora w Muzeum Rodina w Paryżu po pokazie kolekcji wiosna/lato 2018. Bal Diora w Muzeum Rodina w Paryżu po pokazie kolekcji wiosna/lato 2018. AFP/Alain Jocard / EAST NEWS
Luksus jest dziś skutecznym narzędziem rozwoju ekonomii i obietnicą spełnienia aspiracji. Ile zawdzięcza sztuce?

Marki luksusowe w naturalny sposób orbitują wokół sztuki. Powody są prozaiczne biznesowo i bardziej złożone ideowo. Pierwsze wynikają z prostego przełożenia: ludzie zamożni często interesują się sztuką bądź chcą, by tak ich postrzegano. Dlatego w ich wyobrażeniu o marce warto budować artystyczne korelacje. To działa jak certyfikat autentyczności albo sygnatura. Dlatego luksusowe marki – od Fendi i Lexusa do Audemars Piguet i od Loewe do BMW – licznie pojawiły się przed pandemią na targach Frieze, Art Basel czy Salone del Mobile.

Jeśli chodzi o powody ideowe, to marki chcą być postrzegane jako wyrafinowane, estetycznie wrażliwe, erudycyjne. Wiąże się to nie tylko z kwestią ich pozycji na rynku czy statusu, który oferują, ale także z wartościami samych produktów, które ze względów strategicznych powinny być odbierane jako przykłady perfekcji. Wreszcie marka jest czymś więcej niż dostawcą określonych dóbr czy usług. Może zaoferować dostęp – do wiedzy, kultury, społeczności. I to on jest luksusem.

Artystyczne asocjacje stały się aktywem, elementem wartościującym i statusowym emblematem. Dzieje się tak między innymi dlatego, że świat tonie w rzeczach, jest nimi zmęczony. Ale jednocześnie łaknie nowego – oczekiwania wśród konsumenckiej publiczności, która już tak wiele widziała, tylko wzrastają.

Dziś produktem luksusowym może być t-shirt Supreme osiągający astronomiczne kwoty na internetowych aukcjach, jak i wysadzana diamentami biżuteria czy robiony na zamówienie Rolls-Royce. Marki masowe i luksusowe nauczyły się od niszowych, ulicznych czy awangardowych umiejętności samplowania, miksowania kodów estetycznych, artystycznych, kulturowych.

Żonglowanie awangardą

Weźmy dom mody Diora, który zawsze stanowił emanację francuskiej elegancji.

Niezbędnik Inteligenta „Świat sztuki” (100181) z dnia 25.04.2021; Sztuka łączenia; s. 56
Oryginalny tytuł tekstu: "Kurz, kosmos, kaszmir"
Reklama