Etat na płótnie
Znaczenie sztuki w rozwijaniu kreatywności i produktywności
Kierujący zespołami pracowników coraz częściej odwołują się do takich wartości, jak różnorodność, integracja i przynależność. Wiedzą, że jeśli zaproszą pracowników do wniesienia autentycznego „ja” w pracę, będą czerpać korzyści: bogatsza kultura, większe zaangażowanie i więcej kreatywności, to energia nie do przecenienia. Istnieją różne strategie jej wyzwalania. Choćby odważne pójście za głosem artystów.
Sztuka wzmacnia więzi w zespole, pobudza innowacyjność, uczy odwagi i zapewnia emocjonalne wsparcie. Mówią o tym jednym głosem zarówno badacze zarządzania, jak i psychologowie czy socjologowie.
Według prof. Roba D. Austina z Ivey Business School w Ontario ekonomia przyszłości będzie polegała na tworzeniu wartości i odpowiednich dla nich form. A nikt nie wie więcej o działaniu tego procesu niż artyści. „Organizacje odnoszące sukcesy będą zdolne do rozwijania kompetencji, do zarządzania swoimi stanami energetycznymi i emocjonalnymi” – twierdzi inny badacz tematu prof. Giovanni Schiuma. W publikacji „The Value of Arts for Business” (Cambridge University Press, 2011) wyjaśnia, w jaki sposób sztuka może kształtować kulturę firmy i wpływać na nowoczesne organizacje.
Tak abstrakcyjne pojęcia, jak pasja, emocje, nadzieja, moralność, wyobraźnia, aspiracje i kreatywność, są od wielu lat uznawane za nowe siły napędowe wartości w przedsiębiorstwach.
Nancy Adler – profesor emerita w dziedzinie zarządzania na McGill University w Montrealu (Kanada), mówi: „W końcu uświadomiłam sobie, że stworzenie świata, w którym chcemy żyć, stanie się niemożliwe, jeśli będziemy nadal używać naszego normalnego słownictwa w zakresie zarządzania, ponieważ księgowość, ekonomia i finanse nie są w stanie wyrazić naszych pragnień.