Niezbędnik

Połowiczna rewolucja

LGBT+ w kulturze. Połowiczna rewolucja

Ilustracje: Cykl Karola Radziszewskiego „Poczet” z 2017 r. – Józef Czapski, Alice B. Toklas, Jan Lechoń. Ilustracje: Cykl Karola Radziszewskiego „Poczet” z 2017 r. – Józef Czapski, Alice B. Toklas, Jan Lechoń. Ernest Wińczyk/Kolekcja MSN w Warszawie
W literaturze emancypacja osób LGBT+ dokonuje się dzisiaj nieustannie. 30 lat temu takich wątków w polskiej kulturze szukało się z lupą.
Maria Dąbrowska, Miron Białoszewski, Witold Gombrowicz, Wacław Niżyński, Zofia Sadowska, Maria Rodziewiczówna, Jerzy Andrzejewski, Karol Szymanowski.Ernest Wińczyk/Kolekcja MSN w Warszawie Maria Dąbrowska, Miron Białoszewski, Witold Gombrowicz, Wacław Niżyński, Zofia Sadowska, Maria Rodziewiczówna, Jerzy Andrzejewski, Karol Szymanowski.

Międzynarodowe Stowarzyszenie Lesbijek i Gejów (ILGA) co roku publikuje ranking mierzący poziom równouprawnienia osób LGBT+ w poszczególnych krajach. Polska od trzech lat zajmuje w tym zestawieniu ostatnie miejsce w Unii Europejskiej i jedno z ostatnich w Europie. Z punktu widzenia litery i praktyki prawa równościowego gorzej niż u nas jest na kontynencie tylko w Białorusi, Rosji, Armenii, Turcji i Azerbejdżanie.

Powody tak niskiej lokaty dla nikogo nie są tajemnicą. Władza i Kościół szczują w Polsce na tęczowych, prześcigając się w bezduszności i ignorancji. Przez 30 lat z hakiem nie dorobiliśmy się równości małżeńskiej czy choćby związków partnerskich. Hejt i pobicia nieheteryków na ulicach polskich miast nie są rzadkością, a nękanie przez policję i prokuraturę queerowych aktywistek stało się chorą normą. Nawet partnera tanecznego dla geja w polskiej edycji „Tańca z gwiazdami” trzeba było sprowadzić z Londynu, bo żaden z zawodowo tańczących w Polsce nie był gotów na taką „transgresję”.

Jednocześnie z badań wynika, że postawy wobec osób LGBT+ w skali całego społeczeństwa zmieniają się na lepsze. Badania przeprowadzone przez Ipsos na zlecenie OKO.press w 2021 i 2022 r. pokazują, że odsetek zwolenników związków partnerskich i równości małżeńskiej wyraźnie rośnie, podczas gdy odsetek przeciwników spada. Dane z 2022 r. mówią o 62 proc. popierających takie rozwiązania (34 proc. dla związków i 28 proc. dla małżeństw) przy 33 proc. sprzeciwiających się. Oznacza to, że większość Polek i Polaków jest dzisiaj za emancypacją ludzi tęczy. Polski paradoks: życie rozjeżdża się z polityką; realne potrzeby i poglądy rządzonych rozchodzą się z wyobrażeniami rządzących. Nasz naród jak lawa?

Poczet queerów polskich

Jeśli Mickiewiczowska metafora pozostaje w mocy, to o literaturze polskiej ostatniego trzydziestolecia można powiedzieć, że stoi po stronie wewnętrznego ognia – plwa na skorupę i zstępuje do głębi.

Niezbędnik Inteligenta 30 lat Paszportów POLITYKI (100203) z dnia 05.12.2022; Literatura; s. 66
Oryginalny tytuł tekstu: "Połowiczna rewolucja"
Reklama