O Polityce

„Świat sztuki”. Nowy Niezbędnik Inteligenta!

Okładka „Świata sztuki” Okładka „Świata sztuki” Polityka
Nasz przewodnik po współczesnym świecie sztuki w sprzedaży już od 28 kwietnia.

Wygląda na to, że zostaliśmy „zbanksowani” – stwierdził Alex Branczik z domu aukcyjnego Sotheby’s w 2018 r. Był to moment, kiedy „Dziewczynka z balonem”, sprzedana właśnie za ponad milion funtów, zaczęła niknąć w ukrytej w ramie niszczarce. W efekcie dolna połowa pracy została pocięta na paski.

Słynący z prowokacji autor pracy chciał tą akcją zakwestionować reguły rzą­dzące rynkiem sztuki. Nie przewidział jednak odwrotnego efektu: zniszczone dzieło w krótkim czasie niemal dwukrotnie zyskało na wartości. I ponownie oży­wiło publiczną dyskusję o związkach sztuki z pieniędzmi.

Romantyczna wizja artysty i jego dzieł nieuchronnie przeminęła? Dziś wszystko przelicza się na dolary i euro, a rynek sztuki zdaje się puchnąć bez końca? Owszem, obrazy czy rzeźby stały się cennym towarem i są obiektem kradzieży i fałszerstw, służą jako sposób na podbudowanie ego lub nachalnemu okazywaniu statusu, są nawet wciągane w polityczne gry. A przynajmniej o takim sensacyjnym i finanso­wym wykorzystywaniu sztuki najczęściej dowiadujemy się z doniesień medialnych. Niestety, często z tego powodu zapominamy, że we współczesnych czasach sztuka wchodzi także w inne, fascynujące związki.

Jest przede wszystkim polem, na którym osoby i firmy dysponujące pieniędzmi wspierają twórców, którzy dzięki temu mogą poszerzać nasze horyzonty, dawać nam estetyczne doznania i emocje niemożliwe do odczucia z innych powodów. Sta­je się wartością w świecie popkultury i reklamy, przenika do sieci, pozostaje nieza­stąpiona w budowaniu wizerunku firm i ludzi, może być nawet skutecznym narzę­dziem w kształtowaniu postaw. I w tym sensie staje się bezcenna.

Na styku tych towarzyszących sztuce światów zawsze rodzi się pytanie o jej war­tość. Jak odróżnić tę wybitną od tej słabej, jakie stosować kryteria oceny w czasach, gdy wszystko pozostaje „płynną ponowoczesnością”. Czy prawdziwe piękno i ja­kość można odnaleźć tylko w tych sprzedawanych za miliony dolarów dziełach, czy także w babcinej komodzie lub na targu staroci? Czy świat sztuki to tylko świat dla milionerów, czy może jednak dla każdego z nas?

Nad tym zastanawialiśmy się, kiedy wspólnie z naszym partnerem Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń ERGO Hestia – firmą w Pol­sce najbardziej chyba zaangażowaną w mecenat – rozpoczęliśmy pracę nad tym wydaniem „Niezbędnika”. Z pomocą ekspertów, kuratorów, marszandów i na­ukowców sklejamy kolorowe paski związków sztuki z życiem i tworzymy jej współczesny obraz.

Katarzyna Czarnecka i Piotr Sarzyński
Redaktorzy wydania

W numerze:

  • Sztuka współczesna jako głos na rzecz ekologii, praw kobiet i społecznej solidarności
  • Jak cyfrowa rewolucja i pandemia zmienią rynek sztuki
  • Czy związek sztuki z reklamą jest mezaliansem
  • Skarby z babcinego kredensu
  • Galeria złoczyńców w świecie sztuki
  • Jak sztukę zbierają Polacy
  • Wskazówki dla początkującego kolekcjonera
  • Przewodnik po książkach i filmach o sztuce i artystach

Niezbędnik Inteligenta „Świat sztuki” (116 stron za 19,99 zł) będzie dostępny od 28 kwietnia 2021 r. przez trzy miesiące w dobrych punktach sprzedaży prasy, w sklepie internetowym sklep.polityka.pl i w naszej prenumeracie cyfrowej.

W środku „Świata sztuki”PolitykaW środku „Świata sztuki”

Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.
Reklama