O Polityce

28. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena już 17-29 marca 2024 w Warszawie

materiały prasowe
W trakcie 13 festiwalowych dni wysłuchamy 11 koncertów symfonicznych, 2 recitale fortepianowe i 2 koncerty kameralne, podczas których wystąpi wielu znakomitych solistów, dyrygentów i zespołów, zaproszonych przez Elżbietę Penderecką, dyrektora generalnego Festiwalu.

Program koncertów zbudowany został wokół przewodniego hasła tegorocznej edycji – „Beethoven i filozofowie”. Obchodzone w roku bieżącym 300. lecie urodzin Immanuela Kanta stanowiło inspirację do prześledzenia wpływów myśli filozoficznej na muzykę. Z tego powodu w programach koncertów usłyszymy m.in. dzieła Ryszarda Wagnera, Ryszarda Straussa, Karola Szymanowskiego, a w koncercie Wiener Kammersymphonie teksty o muzyce Arthura Schopenhauera, recytowane przez Franza Tschernego towarzyszyć będą kompozycjom mistrza z Bonn.

Festiwal zainauguruje Sinfonia Varsovia pod batutą Jacka Kaspszyka z udziałem światowej sławy skrzypaczki Arabelli Steinbacher. W koncercie finałowym Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Andrzeja Boreyki wykonają Requiem Gabriela Fauré’go, Stabat Mater Francisa Poulenca i Stabat Mater Krzysztofa Pendereckiego. Z koncertami symfonicznymi wystąpią takie polskie zespoły, jak Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia prowadzony przez maestro Leopolda Hagera, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod batutą Jurka Dybała z wiolonczelistą Claudio Bohórquezem i flecistą Stathisem Karapanosem, NFM Orkiestra Leopoldinum pod kierownictwem artystycznym skrzypka Alexandra Sitkovetsky’ego, Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie kierowana przez Michała Klauzę z pianistą Barry Douglasem.

Po raz pierwszy na festiwalu zaprezentuje się Orkiestra Filharmonii Luksemburgskiej prowadzona przez wschodzącą gwiazdę dyrygentury – Gustava Gimeno. Solistką koncertu będzie włoska pianistka Beatrice Rana, która wykona mało znany Koncert fortepianowy a-moll op. 7 Clary Schumann, zarejestrowany przez artystkę na płycie wydanej w roku 2023. Debiutem będzie również występ Młodzieżowej Orkiestry Filharmonii w Bergen pod dyrekcją maestro Lawrence’a Fostera oraz solisty koncertu – młodego skrzypka izraelskiego pochodzenia Yamena Saadi’ego.

Gorąco oczekiwany jest recital jednego z największych współczesnych pianistów – Louise’a Lortie i jego prezentacja cykli wariacji skomponowanych przez Beethovena, Mendelssohna, Fauré’go i Thomasa Adèsa. Interesująco zapowiada się recital litewsko-francuskiej pianistki Mūzy Rubackytė z utworami Ferenca Liszta i Beethovena. Twórczość patrona festiwalu na skład instrumentalny tria fortepianowego wypełni koncert cenionego zespołu Guarneri Trio Prague.

W kontynuacji cyklu Nieznane opery Łukasz Borowicz zaproponował dwa dzieła sceniczne Dariusa Milhaud w wersji koncertowej: ‘balet ze śpiewem’ Salade (1924) i operę Biedny marynarz (1927). Wykonawcami partii solowych będzie doborowe grono polskich śpiewaków młodego pokolenia: Natalia Rubiś, Magdalena Lucjan, Mateusz Zajdel, Krystian Krzyszowiak i Adrian Janus, wspierani głosem doświadczonych artystów – Wojciecha Gierlacha i Roberta Gierlacha. Operowy wymiar będzie miał koncert zespołu I Virtuosi della Scala pod batutą Massimiliano Caldiego, który wypełni muzyka Giacomo Pucciniego, przypominając o przypadającej w tym roku 100. rocznicy śmierci operowego mistrza. W koncercie adresowanym do widowni dziecięcej usłyszymy baśń Marii Konopnickiej O krasnoludkach i sierotce Marysi z muzykę Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu muzyków Orkiestry Akademii Beethovenowskiej i pianisty Krzysztofa Książka pod kierownictwem Macieja Tworka.

Zgodnie z tradycją główny nurt koncertowy uzupełniają cykliczne wydarzenia towarzyszące: Wystawa Manuskryptów Muzycznych w Bibliotece Jagiellońskiej i Międzynarodowe Sympozjum Naukowe. 28. edycję Wielkanocnego Festiwalu anonsuje plakat autorstwa Danuty Dąbrowskiej-Siemaszkiewicz. Patronem medialnym wydarzenia jest POLITYKA.

Więcej informacji: beethoven.org.pl

Reklama
Reklama