Reforma edukacji, której start zapowiedziano na 2026 r., ma radykalnie zmienić oblicze polskiej szkoły. Ale czy kierunek przygotowywanych zmian odpowiada temu, co rzeczywiście jest potrzebne uczniom, nauczycielom i rodzicom? Na ile prace MEN przystają do współczesnych i przyszłych wyzwań związanych z cyfryzacją oraz z pogłębiającym się rozwarstwieniem społecznym?
Od czego wychodzimy: jak ma się szkoła – i ludzie, którzy w niej są – po ponad roku demokratycznych rządów? Czy tematy, które budzą najgorętsze emocje – edukacja zdrowotna czy częściowa rezygnacja z lekcji religii – są faktycznie tym, czym w pierwszej kolejności należy się zajmować? Czym tłumaczyć dramatyczny stan wiedzy Polaków (według sondażu Eurobarometr połowa z nas uważa np., że wirusy są wytwarzane w rządowych laboratoriach, żeby kontrolować obywateli). Jak należałoby skorygować plany MEN, żeby lepiej odpowiadały bieżącym i przyszłym potrzebom? W jaki sposób możemy na to wpływać jako obywatele i obywatelki? Wreszcie: w czym można dostrzec szansę na ulepszenie szkoły?
To tylko część pytań, na które odpowiedzi szukaliśmy w rozmowie z dr Igą Kazimierczyk z Uczelni Korczaka, pedagożką i działaczką społeczną, prezeską Fundacji „Przestrzeń dla Edukacji” oraz z prof. Przemysławem Sadurą z Instytutu Socjologii Wydziału Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, członkiem zespołu „Krytyki Politycznej” oraz felietonistą „Polityki”. Spotkanie poprowadziła nasza dziennikarka Joanna Cieśla, autorka i współautorka podkastów „Nasza szkoła” oraz „Jak żyć dobrze ze sobą i światem”.
Spotkanie odbyło się tradycyjnie w Bibliotece Elbląskiej, dziękujemy za gościnę!