Pomocnik Historyczny

Brunatni czarodzieje

Pokazy z udziałem 15 tys. gimnastyków podczas zjazdu NSDAP w Norymberdze, 1938 r. Pokazy z udziałem 15 tys. gimnastyków podczas zjazdu NSDAP w Norymberdze, 1938 r. Hulton Archive/Getty Images / FPM
Propaganda III Rzeszy miała za zadanie krzewić światopogląd, który dziś wydaje się nam obłąkańczy i zbrodniczy. Ale miała też dbać o dobre samopoczucie i fizyczną krzepę narodu – co już nie brzmi tak egzotycznie. Wiele psychologicznych trików oraz organizacyjnych rozwiązań do dziś stosowanych jest w reklamie oraz marketingu politycznym.
Karta pocztowa na zjazd partii.Bob Thomas/Popperfoto/Getty Images/FPM Karta pocztowa na zjazd partii.

Przekuć frustrację w szczęście. Na początku lat trzydziestych, kiedy naziści stali się najpopularniejszą partią Niemiec, wielu ludzi było skłonnych ich popierać, nawet jeśli nie odpowiadał im ich program: ruch wydawał się uosabiać falę przyszłości, wobec której tradycyjne partie robiły wrażenie po prostu bezsilnych. „Kiedy przeciwnik mówi: Nie przejdę na waszą stronę – stwierdził w tym okresie Hitler – ja spokojnie odpowiadam: Twoje dziecko już do nas należy”.

Pomocnik Historyczny „Trzecia Rzesza” (100072) z dnia 17.06.2013; III Rzesza w budowie; s. 38