Pomocnik Historyczny

Wojna w kinie

Wojna w kinie

Kadr z legendarnego serialu tv „Siedemnaście mgnień wiosny” w reż. Tatiany Lioznowej (1973 r.) – bohater kpt. Stirlitz cieszył się popularnością na miarę kpt. Klossa z polskiej „Stawki większej niż życie” Kadr z legendarnego serialu tv „Siedemnaście mgnień wiosny” w reż. Tatiany Lioznowej (1973 r.) – bohater kpt. Stirlitz cieszył się popularnością na miarę kpt. Klossa z polskiej „Stawki większej niż życie” EAST NEWS

Mitologizacja wojny zaczęła się już w czasie wojny. Kręcone wtedy filmy nie gloryfikowały Stalina ani dowódców; miały wywoływać ludzkie uczucia i pokazywać normalnych żołnierzy, a też i zwykłych cywilów. Stąd temat żołnierskiej przyjaźni („Dwaj żołnierze”, 1943, reż. Leonid Łukow), wierności kobiet („Czekaj mnie”, 1943, Aleksandra Stołpera) czy bohaterstwa normalnych ludzi. Monumentalizacja mitu zaczęła się po wojnie i szła w parze z rozdęciem kultu Stalina. To wtedy na sowieckich ekranach zagościła wielka batalistyka, gdzie Stalin odgrywał rolę ojca ojczyzny – „Wielki przełom” (1945) Fridricha Ermlera, „Upadek Berlina” (1950) Michaiła Cziauerlego.

Reklama
Reklama