Najsławniejsze rosyjskie filmy
15 arcydzieł kinematografii rosyjskiej
1
„Pancernik Potiomkin” (1925, reż. Siergiej Eisenstein). Arcydzieło sowieckiej propagandy, jednocześnie jeden z najwybitniejszych filmów w historii kina. Prosta fabuła oparta na jednym wydarzeniu (autentycznym) rewolucji 1905 r.: buncie marynarzy na krążowniku „Kniaź Potiomkin”. Brak indywidualnego bohatera wynikał z marksistowskiej koncepcji rozwoju historii (masa jako podmiot procesu dziejowego). Plus sekwencja na schodach odeskich – arcydzieło montażu, jedna z najsławniejszych sekwencji filmowych.
2
„Matka” (1926, reż. Wsiewołod Pudowkin). Adaptacja wydanej w 1906 r. powieści Maksyma Gorkiego, stanowiącej wzór dla późniejszej powieści socrealistycznej. Modelowy przykład opowieści o dojrzewaniu ideologicznym perfekcyjnie przedstawiony przez drugiego – obok Eisensteina – z klasyków sowieckiego kina lat 20. Przejmująca rola Wiery Baranowskiej.
3
„Człowiek z kamerą” (1929, reż. Dziga Wiertow). Klasyk kreacyjnego dokumentu. Jeden dzień z życia współczesnego miasta. Typowo awangardowa fascynacja nowoczesnością i industrializacją, w tym przypadku podlana komunistycznym mitem przemysłowej modernizacji. Brawurowy montaż i elementy autotematyczne autorstwa twórcy grupy filmowej Kino-oko (Dziga Wiertow to pseudonim; urodzony w Białymstoku reżyser naprawdę nazywał się Denis Kaufman).
4
„Czapajew” (1934, reż. Bracia Wasiliewowie). Ulubiony film Stalina. Klasyk kina wojennego mitologizujący wojnę domową. Oparta na wspomnieniach Dymitra Furmanowa historia Wasilija Czapajewa – jednego z dowódców Armii Czerwonej.