Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Pomocnik Historyczny

„Samochód musi być wygodny”

Cadillac Marszałka miał kuloodporne szyby, pancerne płyty wzmacniające, dodatkowy zbiornik paliwa. Cadillac Marszałka miał kuloodporne szyby, pancerne płyty wzmacniające, dodatkowy zbiornik paliwa. Kuba Atys / Agencja Gazeta

Nowy cadillac 355D Fleetwood Special stanął na parkingu przed Głównym Inspektoratem Sił Zbrojnych (GISZ) w Warszawie w lutym 1935 r. Imponował rozmiarami: długi na 5,5 m, szeroki na 2 m i wyższy od standardowego modelu, aby Marszałkowi było wygodnie do niego wsiadać. Józef Piłsudski nie nacieszył się nowym autem; był już mocno schorowany, wkrótce zmarł. Nie wiadomo, czy się nim przejechał, ale na pewno do niego wsiadł. Zdążył podobno skrytykować zbyt twardy fotel, który natychmiast przerobiono: dołożono 7,5 kg sprężyn i ponad 6 kg waty.

Cadillaca zamówiono w Stanach Zjednoczonych specjalnie dla Piłsudskiego, który doceniał amerykańskie samochody od czasu wojny polsko-bolszewickiej, gdy lepiej od innych radziły sobie na trudnych drogach. Stwierdził też: „Samochód musi być wygodny, by nie bujało, mocny i dobrze, gdyby amerykański”.

Model wyprodukowany na specjalne zamówienie miał nie tylko popielniczki, bo jak wiadomo Marszałek palił nałogowo, ogrzewanie i telefon, dzięki któremu mógł rozmawiać z szoferem oddzielonym szybą. Przede wszystkim przygotowany był do wożenia najważniejszej osoby w państwie: kuloodporne szyby, pancerne płyty wzmacniające, dodatkowy zbiornik paliwa. Koszt był ogromny – 70 tys. zł, za które wówczas można było kupić kilkanaście fiatów 508 produkowanych w Polsce od 1932 r.

Po śmierci Piłsudskiego samochód służył wdowie po nim, jednak po roku przejął go GISZ. Gdy do Polski przyjeżdżał Hermann Göring, by prowadzić rozmowy z politykami podczas polowań w Puszczy Białowieskiej, wożony był właśnie tym reprezentacyjnym modelem. Podobnie jak król Rumunii.

W 1939 r. następca Piłsudskiego Edward Rydz-Śmigły wraz z cadillakiem przekroczył granicę rumuńską. Auto zarekwirowano. Po wojnie o jego zwrot zabiegały władze komunistyczne i odzyskały je w 1946 r.

Pomocnik Historyczny „Józef Piłsudski” (100093) z dnia 13.04.2015; Konteksty; s. 147
Reklama