Pomocnik Historyczny

Parochody

Pierwsze parowozy

Parowóz Atlas firmy Sharp Brothers and Co; ilustracja z epoki. Parowóz Atlas firmy Sharp Brothers and Co; ilustracja z epoki. AN
Pierwszy parowóz, nazywany wówczas parochodem, dotarł z Gdańska do Warszawy... Wisłą, późną jesienią 1840 r.
Uproszczony rysunek opalanego drewnem parowozu zakupionego w zakładach Cockerilla; ilustracja z epoki.AN Uproszczony rysunek opalanego drewnem parowozu zakupionego w zakładach Cockerilla; ilustracja z epoki.

Parowozy na wyrost. Zamówienie na parowozy dyrektorzy budowanej Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej złożyli w firmie John Cockerill z Searing. Całość kontraktu przewidywała dostawę także „dyliżansu, wagonu odkrytego i furgonu zamkniętego do transportowania towarów”. Bez zgody władz Piotr Steinkeller i Tomasz hr. Łubieński zdecydowali się powiększyć zamówienie o cztery parowozy. Tak więc na początku 1841 r., w chwili stwierdzenia niewypłacalności Towarzystwa DŻWW, Bank Polski przejął na poczet spłaty zaciągniętych kredytów pięć nowych, zdemontowanych na czas transportu parowozów, z którymi nie wiedział, co zrobić.

Pomocnik Historyczny „O kolei po kolei” (100100) z dnia 28.09.2015; Prolog; s. 10
Oryginalny tytuł tekstu: "Parochody"
Reklama