Pomocnik Historyczny

„Jeśli Bóg pozwoli”

Rewolucja w transporcie na przełomie XVIII i XIX w.

Ostatni dyliżans Poczty Królewskiej na trasie z Louth do Londynu, litografia z poł. XIX w. Ostatni dyliżans Poczty Królewskiej na trasie z Louth do Londynu, litografia z poł. XIX w. Universal History Archive / Getty Images
Zanim konie stały się mechaniczne.
Akwedukt kanału Bridgewater w Barton k. Manchesteru, akwarela z epoki.Science Photo Library/EAST NEWS Akwedukt kanału Bridgewater w Barton k. Manchesteru, akwarela z epoki.

Rewolucyjny dyszel. Jeśli pominiemy wynalazek koła i rzymskie drogi, to pierwszych rewolucji w transporcie poszukiwać należy w średniowieczu. Było nimi wprowadzenie żelaznych podków, chomąta i skrętnego dyszla. Dzięki podkowom konie unikały strasznego losu swych rzymskich przodków chodzących po wyłożonych kamieniem drogach w łatwo niszczących się skórzanych butach. Chomąto zwiększyło siłę pociągową koni 3- lub 4-krotnie, bo ciężar opierał się odtąd na ramionach zwierzęcia, a nie na tchawicy.

Reklama
Reklama